Loading...
3 results
Search Results
Now showing 1 - 3 of 3
- I’m still learning. A web platform for the intervention in reading disabilitiesPublication . Baptista, Adriana; Ribeiro, I; Viana, Fernanda Leopoldina; Choupina, Celda; Brandão, S.; Azevedo, H.; Santos, S; Cadime, I; Cruz, JIn 2014, 20% of the 4th graders had an unsatisfactory evaluation in the national exam of Portuguese language. This percentage is similar in the 6th and 9th grades indicating that a large number of Portuguese students have reading difficulties. The e-learning platform “I’m still learning” was developed to provide a systematic intervention with students (from 1st to 4th grade) experiencing reading difficulties. This free access platform provides a set of didactic sequences to promote phonological awareness, word reading, reading fluency and comprehension. Informal tasks for reading assessment are also included. In this paper we describe the platform and the theoretical framework adopted in its construction.
- Introducing a Postgraduate Phase of Qualification at Universities of Applied Sciences: Collaboration and Quality in Doctoral EducationPublication . Gille, Michael; Krappe, Johanna; Morgado, Celda; Pausits, Prof. Dr. Habil. Attila; Mostardinha, MafaldaSeveral EU Member States are implementing policies to develop the role of universities of applied sciences (UAS) in the training of early-stage researchers. The application-oriented research at UAS frequently draws on collaboration, not only between researchers with different disciplinary backgrounds but also with a wide range of regional, national, and international partners. Doctoral education takes place in this practice-oriented environment and often extends into multiple third mission areas. Doctoral education at UAS can be broadly divided into two policy approaches: First, UASs have a formal role in early-stage researchers’ development including co-supervision with a degree-awarding university. Second, UASs become entitled to award doctorates independently. We aim to obtain a European perspective on the quality assurance discussion associated with this newfound role of UASs. To examine how the policies in the four selected member states are put into practice, we address the following questions: What role is ascribed to UASs by the policymakers and what conceptualizations of the UASs ́ `applied´ doctorate emerge? How do the requirements of collaboration fit into this? A thematically focussed case analysis of four member states’ models (Austria, Finland, Germany, Portugal) aims to elucidate the underlying notions of the policymakers. The discussion of foundational conceptualizations outlines possible fields of investigation for a reflection on these developments against the backdrop of the European Higher Education Area.
- Na hora de confinar, também podes proverbiarPublication . Coelho, Claudia; Morgado, CeldaOs provérbios fazem parte da nossa memória coletiva e vertem a maneira de agir e de pensar de um povo: as nossas vivências, as nossas alegrias, tristezas, preocupações, valores… A pandemia, que teve o seu início, em Portugal, em março de 2020, como sabemos, veio trazer, por um lado, um novo rumo às nossas vidas e impulsionou o uso e a (re)criação de novos vocábulos ou expressões, incluindo palavras como "confinamento", "distância", "máscara", "online", "estudo em casa", "pandemizar", "covid" e "covidário". Por outro lado, quer queiramos ou não, a Covid-19 também fará parte da nossa história. Quis-se, com o projeto que aqui se dá a conhecer, mostrar que, apesar de a cultura popular não ser escrava do tempo, bem pelo contrário, tem o seu tempo de criação. Foi precisamente o momento da criação cultural que aqui se quis fotografar. A presente brochura digital surge no âmbito do Mestrado em Ensino do 1.º CEB e de Português e História e Geografia de Portugal no 2.º CEB, da Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico do Porto. Neste projeto, pretendeu-se promover a criação de estruturas proverbiais que espelhassem esta nova realidade, como é exemplo o título do projeto – “Na hora de confinar, também podes proverbiar" -, tendo como objetivos, em tempos de pandemia, promover a criatividade e a reflexão linguísticas e desenvolver a compreensão e a motivação para o estudo dos textos de tradição oral, textos esses que, contrariamente ao desejável, estão em desuso e, em meio educativo, pouco são explorados e dados a conhecer às novas gerações. Através deste projeto, que enlaçou alunos pertencentes a três turmas do Ensino Básico (4.º, 5.º e 6.º anos de escolaridade), familiares, professores cooperantes, professores supervisores, professores em formação e outras pessoas que, perante a divulgação do projeto, se sentiram motivadas a colaborar, foi reunido um corpus de potenciais provérbios, criados entre fevereiro e março de 2021, período referente ao segundo confinamento, através de uma diversidade de tarefas motivadoras. Nesta brochura, apresentamos uma compilação dos provérbios após seleção e tratamento, recheando as suas páginas com ilustrações de pequenos grandes artistas – os alunos envolvidos neste projeto.