Repository logo
 
Loading...
Profile Picture

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Música como Prática Social: Uma Reflexão Crítica sobre a Atividade de Educação Musical no 1.º Ciclo do Ensino Básico no Âmbito das Atividades de Enriquecimento Curricular
    Publication . Araújo, Maria José; Veloso, Ana Luísa
    A música é uma prática social comunicativa e expressiva por excelência, uma linguagem que pela sua natureza estética e emocional nos liga de forma única ao mundo e aos outros. Através da produção sonora realizada coletivamente − do cantar, do tocar, do compor, do olhar, do escutar −, as crianças dialogam e constroem significados, partilhando-os e transformando-os, enriquecendo assim as suas práticas e horizontes culturais. A música está cada vez mais presente nos vários contextos que as crianças frequentam, nas suas brincadeiras, nas canções e jogos de recreio, nos filmes e séries favoritas. É uma prática de lazer no tempo livre, faz parte de muitas práticas pedagógicas de sala de aula em diferentes áreas disciplinares e, apesar de ser considerada oficialmente uma área curricular disciplinar, é constantemente “empurrada” para o pós-letivo. Neste texto fazemos uma reflexão sobre a música como prática social e sobre a sua importância enquanto atividade de educação artística no 1.º ciclo do Ensino Básico.
  • Composing music, developing dialogues: An enactive perspective on children's collaborative creativity
    Publication . Veloso, Ana Luísa
    This study aims to provide new insights on the nature of the embodied and collaborative processes related to the emergence of new musical ideas that occur when children are composing in groups. Data was obtained by participant observation of the teacher/researcher and by ten videotaped one-hour musical sessions dedicated to the development of a music composition by two groups of children, all of whom were eight years old. It was found that when composing in groups a) children use embodied processes to transform what they experience on diverse realms of their existence into musical ideas, and that b) while creating music, children engage in several improvisatory moments where new ideas emerge through the diverse ways they enact the surroundings where the activity is occurring. Findings suggest a conception of music composing as a multidimensional phenomenon that entails cognitive processes that are distributed across and beyond the physical body. Findings also suggest that composing music in collaboration with others nurtures a set of creative possibilities that would otherwise, not occur. Considerations for music education theory and practice are addressed in the last section of the article.