Browsing by resource type "conference paper not in proceedings"
Now showing 1 - 6 of 6
Results Per Page
Sort Options
- Associação entre o número de sensibilizações a aeroalergénios e parâmetros de função respiratóriaPublication . Gonçalves, I.; Pereira, A. M.; Jacinto, Tiago; Amaral, Rita; Fonseca, J. A.; Amaral, RitaO número de sensibilizações a aeroalergénios é importante na classificação fenotípica de indivíduos com patologia das vias aéreas, estando um maior número associado a maior gravidade da patologia (Amaral R et al, Allergy 2019). No entanto, a sua associação com a função respiratória não está ainda estudada.
- O ensino da Medicina Nuclear durante a pandemia de COVID-19: reflexão após um ano de experiênciaPublication . Costa, Pedro Silva; Vieira, Domingos Manuel da Silva; Lemos, Joana Cristina da Costa; Costa, Pedro; Lemos, JoanaA Medicina Nuclear é uma especialidade médica na qual a formação de base dos Técnicos Superiores de Diagnóstico e Terapêutica está, actualmente, integrada na Licenciatura em Imagem Médica e Radioterapia. Devido à sua vertente tecnológica, mas também ao dinamismo do conhecimento neste domínio científico e à actualização constante das ferramentas disponíveis para uso em ambiente clínico e biomédico, o investimento num processo de ensino-aprendizagem moderno e baseado em evidência reveste-se de especial interesse neste contexto. Apesar da importância que tais práticas já mereciam, a Pandemia de COVID-19 e as implicações da mesma ao nível da limitação da leccionação de aulas em contexto presencial obrigou a alterações relativamente profundas no processo de ensino-aprendizagem. Esta comunicação pretende promover reflexão acerca das estratégias de adaptação do ensino para metodologias à distância e/ou mistas implementadas pela Área Técnico-Científica de Medicina Nuclear da ESS|P.Porto, desde Março de 2020, apresentar os desafios inerentes a esse processo e partilhar resultados verificados em mais de um ano de experiência acumulada, na perspectiva dos docentes e dos estudantes envolvidos. Para além de testemunhos individuais recolhidos junto de docentes e estudantes, através de feedback empírico informal, está em curso a recolha estruturada de perspectivas, percepções e opiniões através de inquérito dirigido aos estudantes da Licenciatura em Imagem Médica e Radioterapia da ESS|P.Porto inscritos nos anos lectivos 2019/2020 e 2020/2021. Os resultados obtidos permitem sustentar a reflexão acerca da validade e interesse do recurso a metodologias de ensino à distância e/ou misto, com foco na identificação das variáveis influenciadoras deste processo.
- Large-Scale Study on how to Enhance Experimental Skills: VISIR + Project First Global ResultsPublication . Lima, Natércia; Viegas, Clara; Marques, Maria A.; Alves, Gustavo R.Experimentation is crucial in science and engineering education, regardless the educational level. Nowadays, teachers have different ways of allowing students to develop these competences other than hands-on labs, such as simulations and remote labs. This study is focused on the combined use of the three resources, carried out by 51 teachers, in 25 different courses. In total, 40 didactical implementations in the electric and electronics area were performed in several Higher Educational Institutions and Secondary Schools, in Argentina and Brazil. This occurred during 2016 and 2017 academic years, under the scope of the VISIR+ project and VISIR - the implemented remote lab - reached 1572 students. Students’ academic results, students’ and teachers’ opinions about VISIR as well as VISIR usage in course were cross-analyzed with courses’ characteristics and some didactical implementation design factors. Some important factors arouse: teachers should pay extra care designing VISIR tasks accordingly to the learning outcomes/ competences they want their students to develop, taking into consideration if they represent group or individual activities; teacher introduction and support to VISIR along the semester plays a crucial role in students’ engagement; teacher experience and involvement with VISIR have a significant influence on students’ performance and satisfaction with the tool. Finally, students’ and in minor extent teachers’ opinions point to the need for VISIR interface upgrading for a more modern one and suggest VISIR, when dealing with classic lab experiments, is more suitable to basic courses (including courses from lower levels of education) than more advanced ones.
- Phagetherapies for infections caused by P. aeruginosaPublication . Ferraz, Ricardo; Reis, Ana; Prudêncio, Cristina; Baylina, Pilar; Fernandes, Rúben; Ferraz, Ricardo; Prudêncio, Cristina; BAYLINA MACHADO, PILAR; Fernandes, RúbenThe hospital infections can be prevented by controlling some factors related with staff, material, and environment. At this moment the existing legislation regulates procedures that prevent the propagation of the infection and/or of the agents that causes it. The Pseudomonas aeruginosa is a gram-negative opportunistic responsible for most of the hospital infections. Because it is opportunistic it is more frequent in immunocompromised patients submitted to transplants and surgical interventions. In short, this thesis has contributed for the understanding of the biology of P. aeruginosa , antibacterial treatment and its resistance to this treatment by using efflux bombs, and so as establishing associations with others factors, such as biochemical. This study has the objective to understand the resistance factors used by the P. aeruginosa in order to develop alternative therapies for this agent. Initially, 72 hospitalar isolated were characterized and 91.67% have revealed more than 3 classes of Antimicrobians.
- Spatial-temporal analysis of climate factors effects on hospitalization due to fallsPublication . Oliveira, Carla Maria; Alves, Sandra Maria; Bessa, Ana Catarina; Pina, Maria Fátima; Alves, Sandra Maria; Oliveira, Carla MariaA higher risk of falls in winter, when compared to summer, has been reported, although climatic factors as risk factors for falls have been little studied. Our aim is to identify the effects of climatic factors (CF) on the spatial-temporal distribution of hospitalization for fall-related injuries in older adults (2000-2010).
- Uso compartido de módulos educativos para circuitos eléctricos y electrónicos del laboratorio remoto VISIRPublication . Marchisio, Susana T.; Concari, Sonia B.; Lerro, Federico; de Arregui, Gastón S.; Plano, Miguel; Merendino, Claudio; Alves, Gustavo R.; Alves, Gustavo; Lerro, FedericoVISIR (Virtual Instruments Systems In Reality) es un laboratorio remoto que ha sido desarrollo en el Instituto de Tecnología de Blekinge de Suecia, de enorme difusión a nivel mundial. El objetivo de este trabajo es compartir en el ámbito de la comunidad RUEDA, las motivaciones, fundamentos, avances y proyección, con particular implicancia en Argentina, de un Proyecto Erasmus+: “Módulos Educativos para Circuitos Eléctricos y Electrónicos. Teoría y práctica siguiendo una metodología de enseñanza-aprendizaje basada en la investigación y apoyada por VISIR+”, financiado por la Comisión de la Unión Europea en la convocatoria 2015, con la coordinación del Instituto Politécnico de Porto. El proyecto se encuentra en desarrollo y es llevado a cabo por un consorcio de instituciones de educación superior, europeas y latinoamericanas, con posibilidad de incorporar adherentes. Destacan los objetivos estratégicos y de innovación, tanto en lo tecnológico como en lo educativo, alcanzables mediante la colaboración, a los fines de generar, por un lado, cambios metodológicos en la enseñanza de temas centrales en carreras de Ingeniería y, por otro la ampliación de posibilidades de experimentación remota compartiendo recursos.