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- Problematic gaming and gambling: A systematic review of task-specific EEG protocolsPublication . Simkute, Dovile; Dores, Artemisa Rocha; Barbosa, Fernando; Griskova‑Bulanova, IngaEven though gaming and gambling bear similar problematic behavioral aspects, there are no recognizable neurophysiological biomarkers or features characterizing and/or distinguishing these conditions. A systematic review of the literature with a focus on methods was performed in PubMed, Scopus, Web of Science (Web of Science Core Collection), EBSCOhost Research Databases (APA PsycINFO; APA PsycArticles; OpenDissertations; ERIC) databases. Following search terms were used to search the databases: ERP, "event related potential*", EP, "evoked potential*", SS, "steady state", EEG, electroencephal*; gam*. Data about the participants (total number, gender, age), main aim of the study and information about the experimental setup (experimental task description, stimuli used, ERPs measured (latency windows and placement of the electrodes), process evaluated) was extracted. A total of 24 studies were revised (problematic gaming – 16, pathological gambling – 8). The experimental protocols could be grouped into 3 main target domains (Cuereactivity, General Information processing and Reward Processes & Risk Assessment). Sample-related limitations (small sample sizes, gender diferences, diferences between the groups regarding potential confounding variables) and heterogeneity regarding the experimental tasks, implementation and interpretation reviewed. Gambling-related research is highly focused on the investigation of the reward-related processes, whereas gamingrelated research is mostly focused on the altered aspects of more general information processing. A vast heterogeneity regarding the ERP experimental paradigms being used and lack of clear guidelines and standardized procedures prevents identifcation of measures capable to reliably discriminate or characterize the population susceptible to addictive behavior or being able to diagnose and monitor these disorders.
- Para lá da tecnologia na obra audiovisual interativa: compreender as metáforas que lhe são inerentesPublication . Ferreira, Ema Maria Dias; Penha, Rui Luís NogueiraDeparamo-nos hoje, no meio da arte digital, com algo que poderíamos apelidar de um certo fetichismo tecnológico. No que diz respeito às obras audiovisuais interativas, público e autores deslumbram-se com a excelência e complexidade técnica, colocando a relação com a obra num plano secundário. Espelho disso será o foco no sistema computacional por parte da literatura, que tanto contribui para fomentar o desinteresse estético. Perante isto, surge a necessidade de compreender as metáforas que dão vida a estes objetos artísticos, de compreender como podemos ir além do fetichismo tecnológico na criação e de expor como a estética tem de estar, no mínimo, lado a lado com a técnica. Enquadrado como pesquisa artística, este projeto culmina na criação de tree-dimensional: uma instalação audiovisual interativa que nasce da observação e do registo fotográfico regular de uma árvore ao longo de um ano, e na composição de ativações performativas para a mesma. Metaforicamente: culmina numa caixa de música que enche o espaço e nos convida a passar tempo com uma bailarina cheia de ramos, folhas e raízes.