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- Cultural adaptation and reliability of the questionnaire of sex education in schoolsPublication . Pássaro, Anice de Campos; Regra, Mariana Cristina; Serrão, Carla; Marques, Amélia PasqualSexuality is embedded in a social and cultural origin and its approach must go beyond biological aspects. Questionnaire on Sex Education in Schools (QUSES) assesses the knowledge, comfort, motivation and involvement of teachers in relation to sex education. Objective: To culturally adapt and verify the reliability of QUSES. Method: The Experts Committee realized the Cultural adaptation and content validation. The Cronbach’s alpha and its stratification were tested for reliability. It was applied to 100 teachers with an average of 44.45 (9.62) years of age. Results: Words and phrases were modified, maintaining the equivalences of the original version. Question of knowledge was the most modified due to regulatory differences between countries. Reliability data was similar to the original instruments and were considered good. The lowest values were α = 0.741 for subscale of efficacy of results, α = 0.812 and α = 0.849 for subscale of involvement (cognitive). Conclusion: QUSES was culturally adapted for Brazilian elementary schools teachers presenting good reliability. It is relevant, because it evaluates sex education fully and may support in implementation and monitoring public policies related to health promotion in schools.
- Empowering the Community or Escape Daily Routine—A Voluntourism PerspectivePublication . Abreu, José; Ferreira, Marisa R.; Casais, BeatrizOn the edges of tourism, volunteering, and travel, we find voluntourism with tourists, mainly from high-income countries, looking for an alternative form of travel that promises sustainable development of destinations. The aim of the paper is to explore voluntourism through motivations and impacts, as well as aggregate different volunteers in categories, in order to better understand this phenomenon. The results of a questionnaire answered by 65 international volunteers show seven motivations and a lack of attention on the local projects. More than half of the volunteers are considered to have short participations in projects, considering the destination as a very important aspect, have minimal skills, and have a passive participation, as a minimal direct contribution. Generically, our research may help to highlight and boost the voluntourism experience, creating positive and transformative changes.
- O Programa EJA-EPT (PROEJA): permanência e casos de sucessoPublication . Silva, Eliton da; Oliveira, Luciana Gomes deA presente pesquisa permeia o Programa Nacional de Integração da Educação Profissional com a Educação Básica na Modalidade de Educação de Jovens e Adultos-EJA-EPT (PROEJA), que se vê em atual risco de depreciação. Diante desse contexto, investigaram-se estudantes matriculados e ex-alunos da EJA-EPT (PROEJA), tendo como objetivo identificar os fatores da Permanência dos estudantes matriculados e como os ex-alunos avaliam os impactos da formação, como caso de sucesso, na vida pessoal e profissional. Os sujeitos da pesquisa eram cinco estudantes matriculados no curso técnico em Administração integrado ao ensino médio na modalidade EJA no IFMS, Campus Dourados e cinco egressos do curso técnico em informática integrado ao ensino médio na modalidade EJA, da antiga Escola Agrotecnica Federal de Cáceres – EAFC, hoje IFMT Campus Cáceres Prof. Olegário Baldo, totalizando dez participantes. Trata-se de uma pesquisa qualitativa e descritiva, caracterizada como um estudo de caso, em que se utilizaram para a recolha dos dados a entrevista estruturada via formulário eletrônico, baseada em perguntas abertas, e para o tratamento dos resultados utilizou-se a análise textual discursiva. Em resultado deste estudo foi possível compreender a importância que a Instituição, IFMS, tem sobre esta modalidade educacional, despertando novas perspectivas em relação ao futuro, tornando-os cidadãos mais preparados para a vida e o mundo do trabalho. Os resultados revelam impacto do programa na vida dos dez participantes, com repercussões a diversos níveis seja, profissionais, de desenvolvimento profissional, de oportunidades de formação superior, mas também com impactos mais pessoal, da sua satisfação e orgulho próprios, do seu reposicionamento nos estratos sociais da sociedade. Acreditamos que os resultados apresentados são relevantes para o fortalecimento, manutenção e melhoria das políticas públicas da EJA-EPT no âmbito do IFMS. Estudos acadêmicos com essa temática é escassa, logo é oportuno, reconhecer a potencialidade do programa que gera impactos significativos para a educação de jovens, adultos e idosos, proporcionando educação integral, integrada e humanista.