Browsing by Issue Date, starting with "2009-02"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- iiBOARD - Development of a low-cost interactive whiteboard using the wiimote controllerPublication . Silva, Marco; Reis, Luís Paulo; Sousa, Armando; Faria, Brígida Mónica; Costa, A. PedroInteractive whiteboards are gaining importance in our society, both at a business level and, especially, at an educational level. However, the products offered by the major manufacturers have a major barrier to their acquisition: very high prices. There is an urgent need to use new technologies in order to provide solutions that present the same performance levels than typical interactive whiteboards, but with a significantly reduced cost. Throughout this paper the steps taken for the development of an innovative low-cost interactive whiteboard are described. The proposed system is based on the Wii Remote command of the Nintendo Wii video-game console. This command, although very inexpensive has an infrared camera, and supports Bluetooth communication. The system control is based on a wireless device, based on infrared emitters, which supports most of the mouse events. A complete whiteboard application was also developed using Borland Delphi for Windows. This application may be used with either one or two Wiimotes and has a very simple and efficient calibration method. The application also includes viewing capabilities of some of the Wiimote characteristics, as well as a flexible Notebook to increase its range of possible uses. The results obtained through a survey conducted to a small set of whiteboard users were very positive indicators about the acceptance of the inexpensive solution proposed.
- Um Laboratório Remoto, Múltiplas PotencialidadesPublication . Sousa, Nuno; Gericota, Manuel G.; Alves, Gustavo R.O ensino à distância padeceu, durante longos anos, de várias limitações ao nível da interacção entre alunos, professores e material didáctico. Essas limitações foram sendo ultrapassadas com recurso aos novos meios de comunicação, de que a internet é, neste caso concreto, exemplo máximo. No entanto, uma das limitações que se tem mostrado mais difícil de superar é a do acesso remoto dos alunos a laboratórios reais. As várias propostas apresentadas até ao momento implicam normalmente um conjunto de recursos próprios e pouco flexíveis para cada trabalho, com um elevado tempo de aprendizagem para a sua implementação. O laboratório remoto apresentado neste artigo tem por base uma plataforma flexível que permite a realização de múltiplos trabalhos sem necessidade de alterações da sua estrutura de base. A sua utilização é bastante simples, não implicando longos ciclos de configuração. A interface com o utilizador é genérica, não necessitando de ser configurada, qualquer que seja a montagem efectuada.