Browsing by Author "Vale, Ana Paula"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
- Preschool language development program - Study protocolPublication . Sucena, Ana; Vale, Ana Paula; Silva, Ana Filipa; Silva, Ana Rita; Dias, BrunoOral language is an essential dimension in human development and a foundation of the success in learning to read. Ideally the identification of children at risk of having problems in reading and spelling acquisition should occur in preschool or early in the first year. This premise was the inspiration for the development of the language development program for preschoolers. The main objective is the promotion of language development, in aspects related to learning to read and, in this way, to promote school success through prevention and early intervention.
- Prova de Consciência Morfológica (PCM): contributos para a sua validaçãoPublication . Viana, Fernanda Leopoldina; Da Silva, Cristina Vieira; Sucena, Ana; Vale, Ana Paula; Ribeiro, IolandaA relação entre consciência fonológica e consciência morfológica e a contribuição independente de cada uma para a aprendizagem da leitura não reúnem ainda consenso na literatura. Alguns autores argumentam que a consciência morfológica não contribui de forma independente da consciência fonológica para a aprendizagem da leitura. No entanto, outros encontraram dados que indicam que a consciência morfológica tem um papel específico na progressão da aprendizagem da leitura. Todavia, para além da variedade de tarefas usadas não permitir a comparação de resultados, a ausência de estudos prévios sobre a validade e a fidelidade das mesmas conduz a resultados cuja confiabilidade pode ser posta em causa. Este estudo tem como objetivo apresentar uma análise das qualidades psicométricas da PCM - Prova de Consciência Morfológica. A amostra é constituída por 243 crianças do 2.º (n = 79), 3.º (n = 83) e 4.º(n = 81) anos frequentando escolas públicas, urbanas, do distrito do Porto (norte de Portugal). Os resultados revelaram que a PCM possui uma elevada consistência interna (α = .95). Na análise em componentes principais, foi extraído um único fator, com valor próprio igual a 10.88, que explica 54.42% da variância total dos resultados. Os itens são todos saturados no fator, variando as saturações fatoriais entre um mínimo de .42 e o máximo de .91
- The relationship between phonological awareness time and reading abilities: an assessment using self-organizing mapsPublication . Sucena, Ana; Carneiro, João Falcão; Vale, Ana Paula; Viana, Fernanda LeopoldinaClassically, the assessment of reading disabilities is based on the accuracy for word and nonword reading, as well as on the accuracy or sensibility measures (such as d′) for phonological awareness tasks. Recent studies indicate that in terms of phonological awareness results, the response time is a more accurate indicator than sensibility measures (such as d′), thus providing an important measure explaining some of the differences between good and poor readers. This article explores the discriminative capability of phonological awareness task time (PATT) in reading disability assessment. One hundred and eighty-six children were tested using conventional tasks, specifically word reading, nonword reading, and phonological awareness tasks. The word and nonword accuracy and PATT were used to train self-organizing maps (SOM) to classify children into three distinct groups. Phonological awareness response time provides a powerful discriminative measure. Our results indicate that the PATT constitutes a useful selective measure, particularly in the third and fourth grades when classical variables such as word and nonword reading accuracy lose their discriminative capabilities. Also, the use of SOM to classify children’s reading abilities can successfully categorize children and capture meaningful measures such as the lexicality effect.