Browsing by Author "Teixeira, Ana Catarina Leite"
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- Indicadores de desempenho para a garantia da qualidade – Estudo de caso numa instituição de ensino superior portuguesaPublication . Teixeira, Ana Catarina Leite; Lima, Vanda Marlene Monteiro; Borges, Ana Isabel CoelhoA Declaração de Bolonha e os desenvolvimentos que lhe seguiram, vieram reforçar a premência das instituições de ensino superior (IES) implementarem sistemas internos de garantia da qualidade, baseados em referenciais internacionais. Estes sistemas são usualmente orientados para processos e envolvem a recolha e análise de dados sobre um vasto conjunto de indicadores de desempenho, associados ao ensino, investigação, relação com a sociedade, entre outros. Neste contexto, o presente projeto pretende dar um contributo ao nível da seleção e definição dos indicadores de desempenho mais relevantes, no contexto de uma IES. A estratégia de investigação usada foi o estudo de caso, que envolveu análises documentais e a aplicação de um questionário. Tendo por base, os resultados do projeto internacional SMART-QUAL, foi efetuada uma análise comparativa entre os indicadores de desempenho definidos pela IES em estudo e os indicadores apresentados neste projeto. Foi possível verificar que existe um grau de alinhamento dos indicadores da IES ao projeto SMART-QUAL, de 64%. Adicionalmente, tendo por base as perceções de partes interessadas da IES, recolhidas pelo questionário, foram identificados 4 novos indicadores, no domínio do ensino e aprendizagem, relevantes para a IES em estudo. A análise crítica final permitiu concluir que é possível o reajuste e a clarificação de alguns indicadores da IES em estudo, pelas propostas de indicadores apresentados no projeto SMART-QUAL, além de ser sugerida a redução dos indicadores definidos, em cerca de 21,5%, principalmente em indicadores de processos de suporte. O sucesso para a garantia da qualidade numa IES envolve o comprometimento das partes interessadas e a definição e monitorização de indicadores de desempenho relevantes para o cumprimento da sua missão. Neste contexto, este projeto dá um contributo significativo para o sucesso e melhoria de sistemas de gestão de IES.
- Optimization of purchasing management of a Portuguese company in the retail sectorPublication . Teixeira, Ana Catarina Leite; Silva, Eliana Oliveira Costa e; Lopes, Isabel Cristina da SilvaThis project is based on the challenge by a Portuguese retail company to optimize the decision-making of the purchasing managers. To this end, the company proposes to minimize the costs of the entire supply chain and speci cally to minimize the ratio between operating and merchandise costs. This ratio represents how much it costs for the company to move the products along the supply chain. Thus, to meet the challenge, the data considered by the company to 27 products from two suppliers. Analyzing the period from May 2017 to April 2018 two quantitative models were developed. The rst is a Mixed Integer Linear Programming model that nds the best solution for the full 12 months, making it easier for the purchasing manager to make a decision on how to order the product and which storage mode is most advantageous. This model concludes that the products should be mostly ordered on pallets using PBS storage mode, which will lead to a saving in the total costs of the company of 10.19% for all 27 products under analysis. Regarding the ratio obtained between operating and merchandise costs, the model shows an improvement in almost all products. The second model is a multiperiod model of Mixed Integer Nonlinear Programming developed to respond to how to order the product and which storage mode is most advantageous and whether products deliveries should be carried out once or twice a week. To do so, considering only the months of March and December, 4 periods are analyzed in each month for once a week deliveries and 8 periods each month for twice a week deliveries. Thus, by analyzing the two scenarios it can be seen that in both products they should be ordered preferably in FC using XD storage mode. However, for twice a week deliveries the ratio of operating costs to merchandise costs across all 27 products is lower, so it is more advantageous for purchasing managers to negotiate with suppliers twice a week. As such, it is important to point out that Supply Chain Management has been a critical business problem, increasingly studied. This is because planning of the entire supply chain encompasses a set of interconnected decisions, making all of its planning complex, which in turn led to the development of quantitative models to support decision-making in the di erent domains of the supply chain.