Browsing by Author "Pereira, M."
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
- Association between calcium intake and body fat among pre-school Portuguese childrenPublication . Abreu, S.; Vale, S.; Pereira, M.; Santos, R.; Moreira, C.; Santos, P.; Soares-Miranda, L.; Mota, J.; Moreira, P.Obesity is the condition in which abnormally large body fat mass accumulates and causes a broad range of health problems. Some studies with children have reported an inverse asso ciation between dietary calcium intake and adiposity.
- Automatic quality assessment of smart device microphone spirometryPublication . Pinho, B.; Almeida, R.; Jácome, C.; Teixeira, J. P.; Amaral, Rita; Lopes, F.; Jacinto, Tiago; Guedes, R.; Pereira, M.; Gonçalves, I.; Fonseca, J. A.; Amaral, RitaLung function tests are critical for diagnosis and monitoring of asthma and other respiratory diseases. Monitoring of lung function, in the absence of a healthcare professional, is very challenging but may be obtained through Smart Devices if automated quality assessment systems guarantee the proper technique during the forced expiratory manoeuvre. This paper describes the evaluation of one such system that uses the microphone of smart devices, regarding the initial effort of forced expiratory manoeuvres using the Back Extrapolated Volume. A health professional recorded microphone spirometry in 55 children (5-10 years), using a mobile game engineered for the purpose, and registered its quality. At least one acceptable manoeuvre was achieved for 96% of the children using a featured threshold. Using a stricter threshold of 5% of forced vital capacity, it was possible to ensure at least one acceptable manoeuvre for 69%. While the obtained results are comparable to findings in literature for regular spirometry in this age group, further work is required before we can determine whether the proposed algorithm is effective in real life.
- Farmácia Caseira - um projeto pedagógico na promoção da literacia em saúdePublication . Azevedo, A.; Pereira, M.; Dias, A.; Santos, D.; Monteiro, H.; Fonseca, I.; Silva, I.; Vaz, J.; Vilas Boas, M.; Morais, R.; Pereira, D.; Cruz, AgostinhoEm Portugal uma em cada duas pessoas apresenta níveis de literacia em saúde insuficientes. Tendo consciência desta situação a Direção Geral de Saúde lançou, em 2019, um Plano de ação, tendente a minimizar este problema, ao que se seguiu o lançamento de um Manual de Boas Práticas destinado à capacitação dos profissionais de saúde. A Escola Superior de Saúde do Instituto Politécnico do Porto forma um leque diversificado de profissionais na área da saúde entre os quais Técnicos de Farmácia. Considerando a importância que o contexto específico da Farmácia representa na promoção da literacia em saúde em geral e, mais concretamente, na área do medicamento e produtos afins, foi iniciado um projeto pedagógico piloto centrado na Farmácia Caseira e nas Boas Práticas do Uso do Medicamento. Destinado à população em geral, foi desenvolvido no 2º semestre do ano letivo 2020/21 por um grupo de estudantes no âmbito da Unidade Curricular de Estágio I do 3ºano da licenciatura em farmácia. Organizado em duas etapas, consistiu inicialmente na elaboração de um Guião e na sequente gravação de um conjunto de pequenos vídeos versando 3 temas principais: i) Terminologia e Fontes de Informação; ii) A Farmácia Caseira; e iii) Automedicação e Uso Racional do Medicamento. Seguidamente os estudantes organizaram uma ação de formação online, aberta ao público em geral, onde foram integradas as gravações previamente efetuadas e que contou com 73 inscrições. Do questionário de satisfação disponibilizado resultou uma avaliação de muito bom. O trabalho efetuado será integrado em ações na comunidade destinadas a professores e estudantes do ensino secundário, a serem desenvolvidas no próximo ano letivo, pelos mesmos estudantes, na Unidade Curricular de Estágio II do 4ºano da referida licenciatura.