Browsing by Author "Nunes, Maria Paula"
Now showing 1 - 7 of 7
Results Per Page
Sort Options
- Assessment experiences in a math course-grading questions and dilemmasPublication . Soares, Filomena Baptista; Nunes, Maria Paula; Lopes, Ana PaulaSimultaneously inherent “validation” tasks, as far as grading and assessing are concerned, fundamentally from the students’ point of view, but, sometimes, even from our own. The generalised Math “trauma” is a difficult start up invisible barrier that we must overcome every single semester, by implementing different strategies, developing new materials, motivating with digital and technological resources (using students’ digital skills), among many other tactics and schemes. But, in the end, the numerical grade – the knowledge and skills construction validation – must appear posted in the “system”. As Math lecturers in a Higher Education Institution, for more than twenty years, these problems are a daily challenge we face, and the issues we intend to analyse here, emerge as a consequence of a certain "emptiness" we feel regarding the assessment we have to carry out, in the sense that we still don’t have an answer to the following question: “Is it legitimate to "close your eyes" to the basic errors (some severe) when assessing learning outcomes in advanced subjects?” We teach at "end of the line", as far as General Mathematics is concerned, since our students are, essentially, from Management and Accounting Bachelor degrees. This paper will be structured in four distinct parts, starting with the Specific and General Outcomes and skills in the Math course in question, giving also a global vision of all its syllabus components and the teaching Methodologies implemented. Subsequently, we will refer to the coherence between teaching methods and the course learning objectives as well as their connection to the syllabus items. Finally we will go through a section of small questions and answers, with their respective detailed analysis, in order to provide an objective reading material, trying to promote a fruitful and open discussion on the subject.
- Avaliar?... Como?Publication . Soares, Filomena Baptista; Nunes, Maria Paula
- Diferenciar o que é diferente: uma experiência no ensino da matemáticaPublication . Nunes, Maria Paula; Soares, Filomena Baptista; Lopes, Ana PaulaPretende-se descrever e apresentar um projeto desenvolvido na Unidade Curricular (UC) de Matemática, com os estudantes do primeiro ano da Licenciatura em Contabilidade e Administração, e alguns resultados desde que foi posto em prática, analisando o seu impacto nos níveis de sucesso e satisfação dos estudantes. Perante as elevadas taxas de insucesso e abandono nas UC da área de Matemática, da referida licenciatura na Escola Superior de Estudos Industriais e de Gestão do Politécnico do Porto (ESEIG/P.Porto), foram implementadas algumas ações de combate ao insucesso escolar, sendo a mais relevante a desenvolvida com os estudantes do 1º ano no 1º semestre. A metodologia utilizada no desenvolvimento desta experiência assenta em três fases distintas: análise de competências e conhecimentos pré-adquiridos; distribuição e acompanhamento dos estudantes de modo diferenciado; avaliação distribuída, tanto formativa como sumativa. O objetivo subjacente é a promoção do sucesso escolar na UC de Matemática, dos estudantes que ingressam nesta licenciatura, através da oferta de um “tratamento” diferenciado em função dos conhecimentos base em Matemática, analisados à entrada através da realização de um Teste de Avaliação Diagnóstica. Em função dos resultados aí obtidos, os estudantes são aconselhados a frequentar turmas com cargas horárias semanais distintas, assumindo, de forma voluntária, à partida, a frequência de mais horas de contacto que chegam ao dobro das previstas no plano do curso. Esta duplicação da carga letiva permite uma gestão diferenciada dos conteúdos abordados no programa da UC, facilitando o “recuo” a temas abordados no Ensino Secundário. Procura-se, assim, um nivelamento dos conhecimentos e competências “para cima”, tentando sempre cumprir o programa definido no plano de estudos. Note-se que, os antecedentes curriculares, no que à Matemática dizem respeito, são também analisados para que a “divisão” seja realizada de forma estruturada e sustentada (os referidos antecedentes vão desde apenas o 9º ano, MACS, Matemática B e Matemática A, surgindo ainda planos curriculares algo diferenciados perante os cursos profissionais ou de especialização tecnológica que alguns frequentaram). Existe uma constante preocupação, dos docentes desta UC, para o desenvolvimento de práticas pedagógicas também diferenciadas, disponibilizando a todos os estudantes os mais variados materiais em formato digital, promovendo a sua utilização de forma sequencial e de acordo com as necessidades de cada grupo/turma. A avaliação nesta UC é realizada através de dois momentos de avaliação presencial (dois testes) com ponderações distintas e de vários pequenos testes realizados on-line (plataforma Moodle), distribuídos ao longo do semestre, de forma a fomentar a avaliação distribuída e o acompanhamento contínuo da aprendizagem. O primeiro momento de avaliação presencial é realizado quando já decorreram cerca de 2/3 das semanas letivas (e não a meio do semestre) para possibilitar a realização da mesma prova por todos os estudantes inscritos à UC, independentemente da carga horária letiva da turma que frequentam. Mais uma vez recordamos a “fraca” formação a Matemática de muitos alunos que recebemos, mas o facto é que os aceitamos e, portanto, eles são a nossa realidade, a realidade da nossa Unidade Orgânica do P.Porto, cujo nome prezamos e nos empenhamos em defender. Como qualquer outro plano de combate ao insucesso, este não está isento de objeções nem de problemas, quer na sua implementação quer na sua prossecução, no entanto, não é possível o desenvolvimento de um trabalho consciencioso, depois de se constatar as dificuldades de muitos estudantes sem nada tentar alterar. Assim, iremos analisar os resultados alcançados com este trabalho, apresentando e tentando avaliar as suas vantagens e desvantagens.
- Diferentes formas de multiplicarPublication . Soares, Filomena Baptista; Nunes, Maria PaulaA matemática é um edifício intelectual complexo, subtil, construído ao longo dos séculos sobre diversos princípios e regras lógicas. O tão “básico” algoritmo da multiplicação que “mecanicamente” utilizamos é o resultado de uma evolução histórica. Ao longo dos tempos, diferentes povos, em diferentes lugares, desenvolveram variadas técnicas para multiplicar e aqui serão recordadas algumas. Desde o processo de duplicações sucessivas dos egípcios da Antiguidade, e de algumas variações a este, ao processo de multiplicação utilizando as mãos, dos camponeses franceses, passando pelo método da gelosia utilizado pelos árabes que, provavelmente, o aprenderam com os hindus, vários serão os métodos analisados à luz dos conhecimentos actuais. Para terminar, não poderá deixar de se abordar o algoritmo usual da multiplicação, frequentemente "ensinado” como se de uma “receita” se tratasse, justificando todos os seus “porquês”.
- Questões de linguagem: rigor versus compreensãoPublication . Soares, Filomena Baptista; Nunes, Maria PaulaO “imediatismo” característico da era da comunicação em que vivemos parece traduzir-se num “facilitismo linguístico” que, com o intuito de chegar a um maior número de pessoas, corre o risco de induzir a perda da principal característica de qualquer linguagem: a sua Universalidade. Este facto, (que podemos constatar abrindo a página das msg do telemóvel de “kualker adolxent”) também se verifica na Matemática, apesar desta ser uma linguagem mais “técnica” e Universal. Em prol da dita “compreensão” pelas “massas” abdica-se com uma frequência, algo assustadora, do rigor exigido pela “técnica” intrínseca à natureza de uma ciência, dita, exacta. Esta tendência parece difícil de contornar se não exigirmos a nós mesmos uma atenção constante no rigor da linguagem que utilizamos. Este rigor deverá surgir, quanto mais não seja, como uma formalização da linguagem “corrente” que utilizamos para uma melhor compreensão dos conceitos expostos. Pretendemos promover a discussão em torno de duas questões, quanto a nós extremamente importantes, e frequentemente perdidas num manancial de objectivos a cumprir e de competências a serem adquiridas: • A linguagem Matemática é (ou não) uma linguagem Universal? (com eventuais, mas nem sempre óbvias, adaptações à língua materna) • Não devemos ser nós, professores de Matemática, a insistir no rigor da linguagem que utilizamos diariamente? Se não formos nós quem mais o irá fazer?
- The background impact in HEI math lectures: an experience in math in the 1st year of Accounting and Management DegreePublication . Nunes, Maria Paula; Soares, Filomena Baptista; Lopes, Ana PaulaIt is a fact, and far from being a new one, that students have been entering Higher Education courses with many different backgrounds in terms of secondary school programs they attended. The impact of these basic skills is a general and worldwide challenge, fundamentally when facing some specific “constructive” subjects like foreign languages and Mathematics. Working with students with an extensive variety of Math qualifications is an outrageous challenge when they enter an advanced Math course, leading to an almost generalized expectations’ failure - from students enrolled in course and from their teachers, who feel powerless in trying to monitor knowledge construction from completely different “starting points”. If teachers’ "haste" is average, more than half of the students do not “go along” and give up, even before experiencing any kind of evaluation procedure. On the contrary, if the “speed” is too low, others are discouraged (feeling not progressing at all) and the teacher runs the risk of not meeting the minimum objectives (general and specific) of its course, which may have a negative impact on students’ future training development. Failure in Mathematics, despite being a recurrent and global issue, does not have any “magical solution”, however, in general, teachers in this area seem untiring, searching, investigating, trying and implementing new and old “recipes” to tackle and demystify this subject. In this article we describe a project developed in a Math course, with the first year students from an Accounting and Management bachelor degree, and its outcomes since it was brought to practice, revealing its impact in students’ success, from approval to dropout rates, in this course. We will shortly describe students’ differentiated Math backgrounds, their results in a pre-assessment analysis and how we try to deal with these differences and level them up, having in mind the same “finish line”. One should never forget that all these students where officially accepted in higher education institutions, so they are ones’ reality, the reality of institutions whose name one should value and strive to defend.
- Viva@Matemática project: a different way to see mathPublication . Soares, Filomena Baptista; Nunes, Maria Paula; Lopes, Isabel Cristina; Correia, AldinaViva@Mat is a project developed by four Math teachers from the School of Industrial Studies and Management (ESEIG) that was born with the fundamental objective of engaging ESEIG students with different math backgrounds in Math challenging activities. Some of these activities were transformed into real palpable materials and others into small interactive ones, being the great majority of them proposed by ESEIG’ students themselves. This small project rapidly grew into something we didn’t expect – it did flow over the walls of our institution to the general involving community – specifically to pre-university schools through the Viva@Math Exhibits – Orange, Blue and Green (the fourth, the Purple one is still in development). Nowadays, Viva@Math Exhibits – the public face of the Project – are itinerant and have been travelling between several, and different institutions (pre-university schools, preparatory schools, libraries, among others), around ESEIG and IPP area of influence and having registered visitors/participants of all ages. In this article we will describe the Viva@Math Project, its different activities that are categorized in some “great groups” like Numerical Trivia, Logic Activities and Mental Calculation, Puzzles, Geometric Curiosities, Magic Tricks, among others, designed to challenge students to use the underlying logical-mathematical reasoning to any ordinary and everyday activity. We will give specific and concrete examples of some of the activities developed and, also, reproduce of the general stimulating feedback the Project receives from the enrolled “actors” (teachers, students and their relatives, institutions, among others). We feel that this Project has become a small “bridge” between the pre-university schools and Higher Education Institutions (HEI), in trying to shorten the “gap” between the institutions of different levels of education and bring them to work together.