Browsing by Author "Fonseca, Susana"
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- Lean thinking and tourism management – an Airbnb case study in DouroPublication . Carvalho, Ana Branca; Carvalho, Milena; Mota, Miguel; Fonseca, Susana; Martins, SusanaDue to increasing globalization and competitiveness among organizations in the market. Especially Cultural and Tourist Organizations can and should adopt tools and methodologies that al-low them to increase their productivity and guarantee their sustaina-bility, in order to increase their competitive advantage over the com-petition. That is why Lean and Six Sigma play a key role in the man-agement of these organizations. Thus, the objective of this article is to present a brief literature review on the topic Lean Six Sigma in Tourism, with the primary objective of analyzing the importance of this concept in Airbnb in Douro – Lamego. Thus, all analyzes re-vealed that this topic is a very interesting subject, as it is complex and important in the performance and survival of these organizations. In short, any type of organization that is concerned with accompanying the evolution of society considered an organization more prepared for the future, guaranteeing its sustainability, thus increasing the quality of the services provided. In this way, we will be avoiding waste and creating value.
- A Prática do Educador Social no Envelhecimento: da Formação à AçãoPublication . Amante, Maria João; Araújo, Lia; Fernandes, Rosina; Fonseca, Susana; Magalhães, Cátia; Martins, Emília; Mendes, Francisco; Xavier, PaulaEste estudo exploratório procura analisar o impacto do estágio, integrado do curso de Licenciatura em Educação Social (ESEV-IPV), no que diz respeito aos benefícios da intervenção socioeducativa com pessoas idosas percecionados pelo público- alvo e pelos promotores dos projetos. O estágio surge, no processo de formação, como um contacto formal e estruturado com o mundo do trabalho. Partindo do reconhecimento da importância da educação no trabalho social e, mais concretamente, na intervenção gerontológica, importa saber qual a contribuição da Educação Social na capacitação individual e social para a promoção de um envelhecimento mais digno, ativo e bem- sucedido. Durante os anos letivos 2009/2010, 2010/2011, 2011/2012 e 2013/2014 auscultou-se a opinião do público-alvo dos projetos de estágio (pessoas idosas) e pelos próprios estagiários acerca do impacto das atividades desenvolvidas, tendo-se recorrido a questionários e entrevistas estruturadas para o efeito. Os resultados sugerem a importância das atividades ao nível do aumento do bem-estar pessoal e relações interpessoais, reportado quer por estagiários, quer por pessoas idosas. Dado o contributo que o Educador Social pode ter no envelhecimento, apresenta-se a necessidade de se preparem Técnicos Superiores de Educação Social capacitados para as especificidades do trabalho com esta população-alvo.