Browsing by Author "Couto, Ângela"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- issuEs'22 - Issues in EducationPublication . Cruz, Mário; Couto, Ângela; Lambert, FátimaIn the scope of the INW22, an international scientific joint event organized by Politécnico do Porto – Escola Superior de Educação (International Relations Office) and inED – Centre for Research and Innovation in Education, teachers, researchers and staff working in the field of Education joined together to share, discuss, reflect on and develop their ideas on topics related to Networking in Education, with a focus on subtopics such as Culture, Arts and Heritage in Education. This meeting offered good opportunities for intercultural exchange and both personal and academic development. Therefore, professionals who attended the INW22 Conference / International Week, including teaching staff, non-teaching staff, researchers and student-researchers, had the chance to get in touch with high quality presentations which portray the rich research projects that we, educational practitioners, have been undertaking. Therefore, in order to make record of these presentations, a call for chapters has been promoted. In this way, issuEs 21 – Issues in Education, an e-Book, has been born.
- Utilização da plataforma Arduino no desenvolvimento de duas Unidades Didáticas em Ciências NaturaisPublication . Couto, Ângela; Barbot, António; Maia-Lima, Cristina; Pinto, Alexandre; Nascimento, J.Vários estudos indicam que as atividades experimentais permitem aos alunos uma maior envolvência no processo de aprendizagem, mas são pouco utilizadas em contexto de sala de aula/laboratório. Esta investigação, através do desenvolvimento de duas Unidades Didáticas, pretendeu estudar o impacto da utilização do Arduino e de sensores no ensino e na aprendizagem de conteúdos presentes no programa de Ciências Naturais do 2.º Ciclo do Ensino Básico. Foram realizadas diversas experiências que comportavam três etapas: exploração e partilha da informação recolhida, a parte experimental e as conclusões finais, em grande grupo, que articulavam as pesquisas e as observações realizadas com os referenciais teóricos. Foi possível perceber que a metodologia de trabalho utilizada e o Arduino podem contribuir para o desenvolvimento de momentos de aprendizagem significativos em alunos desta faixa etária e são importantes para que estes possam observar diretamente alguns fenómenos da natureza.