Repository logo
 
Publication

Sensitivities of past and present in the curriculum: history in portuguese basic education

dc.contributor.authorMoreira, Ana Isabel
dc.contributor.authorDuarte, Pedro
dc.date.accessioned2023-12-07T14:10:22Z
dc.date.available2023-12-07T14:10:22Z
dc.date.issued2023
dc.description.abstractThis paper seeks to understand how the national curricular guidelines for the History curriculum component, in the 2nd and 3rd cycles of basic education in Portugal, dialog with sensitive themes. Considering the most recent documents — Metas Curriculares (2012–2021) and Aprendizagens Essenciais (2018–present) — from a comparative perspective, but not exclusively so, an analysis of ‘socially active questions’ included in or excluded from those was made, along with that of the sense of teaching and the underlying history learning. That initial approach has thus enabled a definition of revealing categories and subcategories. It has also created further data interpretation based on the principles arising from Curriculum and History Education research. Among the main results, stands out a certain prevalence of a (individual? collective?) memory emerging from some (intentional? accidental?) oblivion of the past, and which seems to be incapable of encompassing various sensitivities of contemporary times.pt_PT
dc.description.abstractEste artigo procura compreender o modo como as orientações curriculares nacionais para a componente curricular de História, no 2.° e 3.° ciclos do Ensino Básico em Portugal, dialogam com os chamados temas sensíveis. Tomando em consideração o conteúdo dos documentos curriculares mais recentes — Metas Curriculares (2012–2021) e Aprendizagens Essenciais (2018–presente) — numa lógica comparativa, mas não só, observaram-se as “questões socialmente vivas” incluídas ou excluídas, bem como o sentido do ensino e da aprendizagem histórica subjacente. Essa leitura inicial permitiu a definição de categorias e subcategorias e uma interpretação dos dados baseada nos princípios que decorrem dos Estudos Curriculares e da Educação Histórica. Como principais resultados sobressai certa prevalência de uma memória (individual? coletiva?) que se faz de alguns (intencionais? imponderados?) esquecimentos do passado e que também parece não ser capaz de contemplar as várias sensibilidades da contemporaneidade.pt_PT
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpt_PT
dc.identifier.citationMoreira, A. I., & Duarte, P. (2023). Sensitivities of past and present in the curriculum: history in portuguese basic education. Revista Brasileira de Educação, 28. doi:10.1590/S1413-24782023280116pt_PT
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.1590/S1413-24782023280116pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.22/24105
dc.language.isoengpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
dc.subjectHistory educationpt_PT
dc.subjectCurriculumpt_PT
dc.subjectSensitive topicspt_PT
dc.subjectEducação históricapt_PT
dc.subjectCurrículopt_PT
dc.subjectTemas sensíveispt_PT
dc.titleSensitivities of past and present in the curriculum: history in portuguese basic educationpt_PT
dc.title.alternativeSensibilidades do passado e do presente no currículo: a história no ensino básico portuguêspt_PT
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.titleRevista Brasileira de Educaçãopt_PT
oaire.citation.volume28pt_PT
person.familyNameMoreira
person.familyNameBarbosa Gomes Pereira
person.givenNameAna Isabel
person.givenNamePedro Duarte
person.identifier.ciencia-id4315-7FCF-80C0
person.identifier.ciencia-id8B15-7C50-C2AD
person.identifier.orcid0000-0002-6757-8005
person.identifier.orcid0000-0002-3048-6959
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typearticlept_PT
relation.isAuthorOfPublicationaf0082ca-6fc4-4b72-9268-e3096cd78bf9
relation.isAuthorOfPublication3ab5e9f6-add4-4ced-af7b-4f8b1adff108
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery3ab5e9f6-add4-4ced-af7b-4f8b1adff108

Files

Original bundle
Now showing 1 - 2 of 2
No Thumbnail Available
Name:
ART_PedroDuarte_2023_18b.pdf
Size:
439.23 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
No Thumbnail Available
Name:
ART_PedroDuarte_2023_18a.pdf
Size:
411.85 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: