Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

O processo adaptativo de um professor estagiário

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
DM_JoãoSilva_2021.pdf29.16 MBAdobe PDF Download

Abstract(s)

O presente Relatório de Estágio surge no âmbito da Unidade Curricular de Prática de Ensino Supervisionada, inerente ao plano de estudos do Mestrado em Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico e de Matemática e Ciências Naturais no 2.º Ciclo do Ensino Básico. Através deste relato,pretende-se contextualizar o percurso académico e formativo desenvolvido no decorrer da PES, os conhecimentos e atitudes profissionais adquiridas com maior enfoque na vertente de estágio, relacionando-os com os pressupostos teóricos que os regem e orientam, como também em todo o processo educativo envolto deste último momento que marca a formação de professores. Realça-se o processo formativo e evolutivo do mestrando nesta etapa profissionalizante, apresentando o contexto educativo em que ocorreu o estágio, descrevendo-o e aos grupos de estudantes que permitiram a realização destes momentos; a implementação de um projeto de investigação com vista à utilização de uma estação meteorológica ao serviço de conteúdos curriculares; a dinamização de projetos educativos em contexto de ensino e, por fim, o relato reflexivo das práticas letivas, sua planificação e implementação, nos contextos educativos descritos. No decorrer deste documento são apresentadas também as reflexões pontuais e finais ao percurso formativo concernentes às alterações atípicas ao contexto educativo, provocadas pela pandemia COVID-19, e ao processo formativo em si, enquanto etapa final de um percurso de Mestrado, simultaneamente, inicial a um percurso profissional de constante aprendizagem.
This lnternship Report emerges within the scope of the Supervised Teaching Practice curricular unit, contained in the Master in Teaching of the 1st Cycle of Basic Education and in Mathematics and Natural Sciences in 2nd Cycle of Basic Education's study plan. Through this report, it's intended to contextualize the academic and training path developed during the course of the STP, as well as the professional knowledge and attitudes acquired with a greater focus on the internship aspect, relating them to the theoretical assumptions that govern and guide them, as well as throughout the educational process concerning these last moments that greatly impacted the process of teacher training. The formative and evolutionary process of the Master's student in this professional stage is highlighted, presenting the educational context in which the internship occurred, describing it and the groups of students who allowed these moments to happen; the implementation of a research project with the aim of using a weather station in service of the curriculum content; the dynamization of educational projects in the context of teaching and, finally, the reflective account of teaching practices, their planning and implementation, in the educational contexts described. Throughout this document, specific and final reflections on the formative path concerning the atypical changes to the educational context, caused by the pandemic COVID-19, and the training process itself are aiso presented, as the final stage of a Master's course, simultaneously, initial to a professional path of constant learning.

Description

Keywords

Formação Investigação Estação meteorológica Relato Pandemia Training lnvestigation Weather station Report Pandemic

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Publisher

Instituto Politécnico do Porto. Escola Superior de Educação

CC License