Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

Motivação dos alunos para as atividades de Educação Musical no 2º Ciclo

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
DM_Hélder Magalhães_2021.pdf562.29 KBAdobe PDF Download
license1.txt1.74 KBLicense Download

Abstract(s)

A realização deste relatório de estágio está integrada no mestrado em Ensino de Educação Musical no Ensino Básico na Escola Superior de Educação do Politécnico do Porto com um estágio decorrido na Escola Básica de Matosinhos. No primeiro capítulo está uma descrição da escola onde decorreu o estágio assim como algumas características da turma e recursos disponíveis nas aulas. No segundo capítulo é feita uma reflexão sobre o estágio assim como uma descrição dos programas abordados. É neste capítulo que abordo a superação das dificuldades da prática de ensino e da experiência que fui adquirindo. No terceiro capítulo apresento um trabalho de investigação que realizei ao longo de todo ano sobre a relação das atividades praticadas em sala de aula com a motivação dos alunos. Esta investigação teve como objetivo perceber quais as atividades que os alunos gostavam mais de realizar e assim se sentiam mais motivados e envolvidos. Para as metodologias desta investigação foram realizadas entrevistas a dois professores e questionários a professores e alunos do 2ºciclo de todo o país. Conclui-se que os alunos se sentem mais motivados com as práticas de audição e interpretação, mas também gostam de realizar as restantes atividades. As considerações finais são uma reflexão geral do estágio, que podem assim ajudar a melhorar a minha prática educativa no futuro.
The completion of this internship report is part of the Master's course in Teaching Music Education in Basic Education at the Polytechnic School of Education of Porto with an internship at Matosinhos Basic School. In the first chapter, there is a description of the school where the internship took place, as well as some characteristics of the class and resources available in the classrooms. In the second chapter there is a reflection on the stage and also a description of the programs covered. It is in this chapter that I deal with overcoming the difficulties of educational practice and the experience I have been acquiring. In the third chapter, I present a research project that I have carried out throughout the year on the relationship between activities practiced in the classroom in Music Education and student motivation. The objective of this research was to understand which activities the students most liked to perform and, thus, they felt more motivated and involved. For the methodologies of this research, interviews were carried out with two music teachers and questionnaires with music teachers and students of the 2nd cycle from all over the country. I concluded that students feel more motivated with listening and performing practices and that they also enjoy doing the other activities. The final remarks are a general reflection of the internship, which may thus improve my educational practice in the future.

Description

Keywords

Educação Musical Prática de ensino supervisionada Atividades e motivação Musical education Supervised teaching practice Activities and motivation

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Publisher

Instituto Politécnico do Porto. Escola Superior de Educação

CC License