Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

CorrespondĂȘncia - Projeto ArtĂ­stico de J.D.

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
Leandro_Ribeiro_MAC_2018.pdf26.05 MBAdobe PDF Download

Abstract(s)

“CorrespondĂȘncia – Projeto ArtĂ­stico de J.D.” assume-se como uma performance teatral sustentada por uma dramaturgia construĂ­da a partir da troca de correspondĂȘncia entre a comunidade vareira e Leandro Ribeiro, escudado no anonimato de Joaquim Guilherme Gomes Coelho (pseudĂłnimo JĂșlio Dinis) e seu heterĂłnimo Diana de Aveleda. O resultado desta investigação culmina numa visita guiada ao “Museu JĂșlio Dinis – Uma Casa Ovarense”, onde o escritor viveu durante o verĂŁo de 1863 e escreveu o que viria a ser “As pupilas do Senhor Reitor”. NĂŁo se tratando de uma representação histĂłrica, o projeto cruza a correspondĂȘncia atual e antiga atravĂ©s de temas de identidade do lugar (a cidade de Ovar e suas gentes) e o estado da Arte. Trata-se de um exercĂ­cio de aproximação entre o espectador e o ator, fraturando a fronteira que os separa. Permite uma profunda reflexĂŁo artĂ­stica sobre os conceitos de privado e pĂșblico; alterando as convençÔes espaciais de plateia e palco, por se passar num lugar nĂŁo convencional: casa-museu. A performance transparece este interesse pela inspiração do lugar e sua memĂłria, respeitando a arquitetura e o mobiliĂĄrio do museu, mas subvertendo algumas das suas funçÔes, potencializando, assim, a ficção.
“CorrespondĂȘncia – Projeto ArtĂ­stico de J.D.” assumes itself as a theatrical performance sustained by a dramaturgy built from the exchange of correspondence between the community of the town of Ovar and Leandro Ribeiro, protected in the anonymity of Joaquim Guilherme Gomes Coelho (JĂșlio Dinis pseudonym) and his heteronym Diana de Aveleda. The result of this research culminates in a guided tour of the “Museu JĂșlio Dinis - Uma Casa Ovarense”, where the writer lived during the summer of 1863, and wrote what would become "As pupilas do senhor Reitor". Not being an historical representation, the project crosses the current and old correspondence through themes of identity of the place (the city of Ovar and its people) and the state of the Art. It is an exercise that unites the spectator and the actor, breaking the border that separates them. It allows a deep artistic reflection on the concepts of private and public; altering the spatial conventions of audience and stage, by taking place in an unconventional theatre site: Museum House. The performance reflects this interest by the inspiration of the place and its memory, respecting the architecture and furniture of the museum, but subverting some of its functions, thus enhancing fiction.

Description

Keywords

Casa-museu Carta Espectador-ator Identidade MemĂłria Proximidade PĂșblico-privado Museum house Letter Spectator-actor Identity Memory Nearness Public-private

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Publisher

CC License