Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
11.03 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
O presente relatório pretende abordar os princípios teóricos que orientaram o
estágio na empresa Farol de Ideias, e documentar o trabalho prático desenvolvido no
contexto desse mesmo estagio. O estágio curricular teve início a 1/12/2021, e conclui a
16/5/2022.
Relativamente ao enquadramento teórico, foi realizada uma análise do número
de entrevistados, planos de corte, grafismos e imagens de arquivo utilizados nos
documentário Inside Job - A Verdade da Crise (Ferguson, 2010) e Capitalism: a Love
Story (Moore, 2009), assim como a duração de cada um desses elementos. O objetivo
desta análise passou por comprovar que cada um dos documentários (Inside Job - A
Verdade da Crise (Ferguson, 2010) e Capitalism: a Love Story (Moore, 2009)) é um
exemplo de um documentário do modo expositivo e participativo, respetivamente. Este
exercício deu depois suporte para a discussão do ritmo dos documentários, e qual seria
o modo e o exemplo mais adequado para orientar a edição do projeto Ricardo Salgado:
Demasiado Grande para Falir, Demasiado Grande para Julgar (Deusdado, em produção),
projeto em fase de desenvolvimento na Farol de Ideias, e em cuja produção fui integrado,
no contexto do estágio. Concluiu-se que Inside Job - A Verdade da Crise (Ferguson, 2010)
é um exemplo de um documentário do modo expositivo - as imagens reais, de arquivo,
o grafismo servem a narração e a tese a ser apresentada pelo realizador - enquanto
Capitalism: a Love Story (Moore, 2009) é um exemplo de um documentário do modo
participativo - a experiência da presença do realizador num determinado local, num
determinado momento histórico, conduz a lógica argumentativa do documentário. A
análise do ritmo de ambos os documentários foi realizada principalmente através da
análise do timing (uma das três ferramentas de criação de ritmo no cinema) das
entrevistas, especialmente através da análise da duração dos planos. Concluiu-se que os
documentários têm ritmos diferentes, derivados das escolhas do realizador na relação
realizador-ator social, na edição e na estruturação do filme.
Tendo em conta estes dados, as referências fílmicas do tutor/realizador, e o
setting e relação realizador-ator social escolhida para as entrevistas do projeto,
concluiu-se que o projeto Ricardo Salgado: Demasiado Grande para Falir, Demasiado
Grande para Julgar (Deusdado, em produção) poderia beneficiar de uma edição e estrutura semelhante ao de Inside Job - A Verdade da Crise (Ferguson, 2010). É ainda
argumentado porque é que, tendo em conta a minha experiência prática no estágio, a
integração no projeto e projetos passados da empresa, a opção tomada pela empresa foi
esta.
Numa segunda parte, é apresentado e documentado o trabalho desenvolvido no
contexto de estágio na Farol de Ideias, nomeadamente nos projetos Ricardo Salgado:
Demasiado grande para falir, Demasiado grande para julgar (Deusdado, em produção),
Biosfera (Deusdado, 2000 - presente), 100 ou mais (Deusdado, em produção), A Vida
Privada dos Livros (Deusdado, 2021 - presente).
A questão do ritmo no cinema poderá ser um tema interessante para investigação
futura, nomeadamente pela sua conexão a área da coreografia. Uma exploração do ritmo
pode também permitir uma melhor compreensão do fenómeno e a produção de
conteúdos audiovisuais cada vez mais cativantes.
The present report intends to expose the theoretical principles that drove the internship at the production house Farol de Ideias, and to document the practical tasks developed in the context of this internship. The curricular internship started on December 1st 2021 and ended on May lõth, 2022. Regarding the theoretical framework, an analysis was conducted, meant to analyze the number of interviewees, b—roll shots, motion graphics and archival images used on the Inside Job — A Verdade da Crise (Ferguson, 2010) and Capitalism: a Love Story (Moore, 2009) documentaries, as well as the duration of those elements. The main goal of this analysis was to demonstrate that each of these documentaries is an example of a documentary of the expository and participatory modes, respectively. Later, this exercise served as support for a discussion on the rhythm of both documentaries, and which would be the most adequate mode to use and the best to example to help guide the editing of the Ricardo Salgado: Demasiado Grande para Falir, Demasiado Grande para Julgar (Deusdado, in production) project, a project thats in development at Farol de Ideias. I was integrated in this projectºs production, within the context of the internship. It was concluded that Inside Job — A Verdade da Crise (Ferguson, 2010) is an example of a documentary of the expository mode — the b—roll, archival images and motion graphics all serve the narration and the thesis presented by the director — while Capitalism: a Love Story (Moore, 2009) is an example of a documentary of the participatory mode — the experience of the director's presence in a certain place, at a certain historical moment drives the argumentative logic of the documentary. The analysis of the rhythm of both documentaries was conducted mostly by analyzing the timing (one of the three tools to create rhythm in cinema) of the intervieweeªs interventions, mainly by analyzing the duration of those shots. It was concluded that both documentaries have different rhythms, derived from the director”s choice of how to interact with his social actors, and in the editing and structuring of the film. With this in mind, as well as the filmic references of the tutor/ director, the setting and chosen director—social actor relationship for the interviews, it was concluded that the project Ricardo Salgado: Demasiado grande para falir, Demasiado grande para julgar (Deusdado, em produção) could benefit from a similar editing and structure as Inside Job — A Verdade da Crise (Ferguson, 2010). lt”s also argued Why, taking into account my practical experience in the internship, my integration on the project, and past company projects, the production house chose to follow that same route. The second part of this document serves to document the tasks developed within the context of the internship, specifically in the Ricardo Salgado: Demasiado grande para falir, Demasiado grande para julgar (Deusdado, in production), Biosfera (Deusdado, 2000 — present), 100 ou mais (Deusdado, em produção), A Vida Privada dos Livros (Deusdado, 2021 — present) projects. The matter of rhythm in cinema could be an interesting topic for further investigating, especially on its connection to choreography. An exploration of rhythm could also allovv for a better understanding of the phenomena and the creation of more enticing audiovisual content.
The present report intends to expose the theoretical principles that drove the internship at the production house Farol de Ideias, and to document the practical tasks developed in the context of this internship. The curricular internship started on December 1st 2021 and ended on May lõth, 2022. Regarding the theoretical framework, an analysis was conducted, meant to analyze the number of interviewees, b—roll shots, motion graphics and archival images used on the Inside Job — A Verdade da Crise (Ferguson, 2010) and Capitalism: a Love Story (Moore, 2009) documentaries, as well as the duration of those elements. The main goal of this analysis was to demonstrate that each of these documentaries is an example of a documentary of the expository and participatory modes, respectively. Later, this exercise served as support for a discussion on the rhythm of both documentaries, and which would be the most adequate mode to use and the best to example to help guide the editing of the Ricardo Salgado: Demasiado Grande para Falir, Demasiado Grande para Julgar (Deusdado, in production) project, a project thats in development at Farol de Ideias. I was integrated in this projectºs production, within the context of the internship. It was concluded that Inside Job — A Verdade da Crise (Ferguson, 2010) is an example of a documentary of the expository mode — the b—roll, archival images and motion graphics all serve the narration and the thesis presented by the director — while Capitalism: a Love Story (Moore, 2009) is an example of a documentary of the participatory mode — the experience of the director's presence in a certain place, at a certain historical moment drives the argumentative logic of the documentary. The analysis of the rhythm of both documentaries was conducted mostly by analyzing the timing (one of the three tools to create rhythm in cinema) of the intervieweeªs interventions, mainly by analyzing the duration of those shots. It was concluded that both documentaries have different rhythms, derived from the director”s choice of how to interact with his social actors, and in the editing and structuring of the film. With this in mind, as well as the filmic references of the tutor/ director, the setting and chosen director—social actor relationship for the interviews, it was concluded that the project Ricardo Salgado: Demasiado grande para falir, Demasiado grande para julgar (Deusdado, em produção) could benefit from a similar editing and structure as Inside Job — A Verdade da Crise (Ferguson, 2010). lt”s also argued Why, taking into account my practical experience in the internship, my integration on the project, and past company projects, the production house chose to follow that same route. The second part of this document serves to document the tasks developed within the context of the internship, specifically in the Ricardo Salgado: Demasiado grande para falir, Demasiado grande para julgar (Deusdado, in production), Biosfera (Deusdado, 2000 — present), 100 ou mais (Deusdado, em produção), A Vida Privada dos Livros (Deusdado, 2021 — present) projects. The matter of rhythm in cinema could be an interesting topic for further investigating, especially on its connection to choreography. An exploration of rhythm could also allovv for a better understanding of the phenomena and the creation of more enticing audiovisual content.
Description
Relatório de estágio
Keywords
Ritmo Edição Timing Estágio Farol de Ideias Rhythm Editing Internship