Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

Da vocação ao ofício: Um sonho cumprido na escola que se tornou casa

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
DM_Ana Isabel Pinheiro_2025.pdf61.36 MBAdobe PDF Download

Abstract(s)

O presente Relatório de Estágio surge no âmbito do Mestrado em Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico e de Português e História e Geografia de Portugal no 2.º Ciclo do Ensino Básico. Este documento reflete o percurso realizado ao longo da Prática de Ensino Supervisionada no ano letivo de 2024/2025, marcado pela concretização de uma vocação para o ensino e uma paixão pela História. Esta experiência proporcionou não só o desenvolvimento de competências profissionais, mas também um processo de amadurecimento pessoal e social, resultante da prática pedagógica e do contexto escolar vivenciado. Para além da dimensão descritiva, este relatório assume um carácter crítico e reflexivo, espelhando a transformação vivida ao longo do estágio. Através da observação, planificação, ação e reflexão foram adquiridos e consolidados saberes fundamentais para a docência: o desenvolvimento de uma prática baseada nas necessidades, interesses e características dos alunos, construída de forma consciente, fundamentada e colaborativa com outros docentes e a comunidade educativa. No âmbito da construção do perfil profissional em formação, destaca-se a elaboração e implementação do projeto de intervenção intitulado À descoberta da nossa freguesia: um projeto de Educação Patrimonial no 1.º Ciclo do Ensino Básico. Desenvolvido com base numa abordagem de Investigação-Ação, este projeto foi aplicado numa turma do 1.º Ciclo do Ensino Básico, visando promover uma ligação significativa entre os alunos e o património local.
This Internship Report is presented as part of the Master’s Degree in Teaching for the 1st Cycle of Basic Education and in Portuguese, History and Geography of Portugal for the 2nd Cycle of Basic Education. This document reflects the journey undertaken throughout the Supervised Teaching Practice during the 2024/2025 academic year, marked by the fulfilment of a vocation for teaching and a passion for History. This experience enabled not only the development of professional competences, but also a process of personal and social growth, stemming from both pedagogical practice and the school context experienced. In addition to its descriptive dimension, this report adopts a critical and reflective stance, capturing the transformation undergone throughout the internship. Through observation, planning, action and reflection, essential knowledge for teaching was acquired and consolidated: the development of a practice based on the needs, interests and characteristics of pupils, built consciously, with sound pedagogical foundations and in collaboration with other teachers and the wider school community. As part of the construction of a professional teaching profile, particular emphasis is given to the design and implementation of the intervention project entitled Discovering Our Parish: A Heritage Education Project in the 1.st Cycle of Basic Education. Developed using an Action Research approach, this project was implemented in a 1st Cycle class and aimed to foster a meaningful connection between pupils and their local heritage.

Description

Keywords

Prática de ensino supervisionada Desenvolvimento profissional docente Educação patrimonial Supervised teaching practice Professional development for teachers Heritage education

Pedagogical Context

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue