Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

O filme documental como criador de impacto social: o movimento vegan no documentário Veggie revolution

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
DM_BarbaraAlmeida_2020.pdf11.88 MBAdobe PDF Download

Abstract(s)

No século XXI, o poder do cinema em transformar o mundo é cada vez mais percetível, “films have the capacity to influence people and lead them to new perspectives” (The Doc Society, 2019, p. 10). O cinema documental utiliza a técnica de storytelling: a partir de factos reais e leva consigo o desejo de trazer para o conhecimento da sociedade um assunto relevante seja em âmbito social, político ou económico. Como nos explica a autora Rebekah Brammer “from ‘The Thin Blue Line’ to ‘An Inconvenient Truth’, documentaries have long aimed to shine a light on injustices and global issues in the hope that they can enact some kind of change” (2015, p. 73). Um filme documental, ou mesmo um filme ficcional com tais motivações, carrega consigo uma missão de levar ao público um argumento sobre um tema. A sua força e alcance serão percebidos, não apenas pelo storytelling e o ponto de vista do realizador “impresso” na obra, mas o tema poderá ser catapultado proporcionalmente à divulgação alcançada em meios de comunicação tradicionais ou online, e especialmente pelo planeamento estratégico de uma campanha de impacto social. O realizador de uma obra cinematográfica que deseja gerar impacto social, tem a aspiração de “[to] make something previously invisible about the world visible” (Oppenheimer, 2015, para. 4) e cria-a com a aspiração de que o público, após a visualização do filme, se sinta impelido a agir, seja numa posição passiva-reflexiva ou de uma forma ativa, que o impulsiona à ação; como será analisado o caso do documentário Blackfish da realizadora Gabriela Cowperthwaite (2013), que muito impactou as atividades da empresa Sea World. Dentro da história do cinema, é o cinema documental que assume o papel de obra com a missão de informar, educar, consciencializar, divulgar e, de forma mais notória atualmente, sensibilizar o público para uma mudança social, seja no âmbito local ou global.
In the 21st century, the power of cinema to transform the world is impossible to ignore, “films have the capacity to influence people and lead them to new perspectives” (The Doc Society, 2019, p. 10). Documentary films use storytelling technique from real facts to bring relevant subject matters to society, to raise awareness about social, political or economic issues. As the writer Rebekah Brammer says “from ‘ The Thin Blue Line’ to ‘ An Inconvenient Truth ’, documentaries have long aimed to shine a light on injustices and global issues in the hope that they can enact some kind of change” (2015, p. 73). Documentary films, or even feature films with such motivation, carry within the mission to create a better world. The film will succeed based on the well-done storytelling, the director’s point of view, the buzz created on the news and on the internet, but specially it needs to have an effective social impact campaign associated. The director who wants to create social impact with films, inspired by “make[ing] something previously invisible about the world visible” (Oppenheimer, 2015, para. 4) does it with the aspiration that the audience, after watching the film, will feel compelled to act, either in a passive position, rethinking their believes and behaviors, or in an active way that drives them to action, as we’ll see in the case of the documentary film Blackfish directed by Gabriela Cowperthwaite (2013), which had an impact on the business of Sea World. In the history of cinema, documentary films have the role of making movies with the mission to inform, educate, raise awareness, spread the word and inspire social change either locally or globally.

Description

Trabalho de projeto

Keywords

Cinema de impacto Storytelling Mudança social Veganismo Filme documentário Impact cinema Social change Vegan Documentary film

Pedagogical Context

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Publisher

Instituto Politécnico do Porto. Escola Superior de Media Artes e Design

CC License