Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
1.28 MB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
O presente relatĂłrio de estĂĄgio foi elaborado no Ăąmbito da PrĂĄtica de Ensino Supervisionada do Mestrando em Ensino de Educação Musical no Ensino BĂĄsico na Escola Superior de Educação â ESE do Instituto PolitĂ©cnico do Porto.
No primeiro capĂtulo, reflete-se sobre a importĂąncia da prĂĄtica de observação na formação docente, descrevendo-se as prĂĄticas pedagĂłgicas e os ensinamentos que as mesmas proporcionam.
No segundo capĂtulo, descreve-se uma reflexĂŁo acerca do trabalho pedagĂłgico desenvolvido, a qual incide sobre as variĂĄveis que configuram a prĂĄtica educativa e os desafios que estas representam, e uma descrição das opçÔes tomadas, fundamentada nas perspetivas de autores com relevĂąncia no Ăąmbito da Educação Musical.
O terceiro capĂtulo Ă© dedicado ao Projeto de Investigação, intitulado âPreferĂȘncias musicais das crianças de meios desfavorecidosâ, que propĂ”e analisar as preferĂȘncias musicais de crianças do 2Âș ano de escolaridade de meios desfavorecidos da cidade do Porto, fazendo uma correlação com o estatuto socioeconĂłmico das mesmas. O estudo realça a importĂąncia das preferĂȘncias musicais para o desenvolvimento da Educação Musical permitindo aos docentes ganharem alguma consciĂȘncia para a realidade dos meios desfavorecidos e transportando essas preferĂȘncias musicais para as aulas de Educação Musical.
The following internship report was drawn up within the scope of the curricular unit of PrĂĄtica de Ensino Supervisionada do Mestrando em Ensino de Educação Musical no Ensino BĂĄsico na Escola Superior de Educação in Escola Superior de Educação do Instituto PolitĂ©cnico do Porto. In the first chapter, it is mentioned the relevance of the practice of observation in teacher training, regarding the description of the pedagogical practices and the lessons that those promote. In the second chapter, it is described a reflection regarding the developed pedagogical work, which concerns the variables that shape the educational practice and the challenges that those represent, and a description of the reached options, grounded on the perspectives of relevant authors in the framework of Musical Education. The third chapter is devoted to the Investigation Project, entitled âPreferĂȘncias musicais das crianças de meios desfavorecidosâ, that proposes the analysis of the musical preferences of children in the 2nd grade from underprivileged backgrounds in the city of Porto, inferring a correlation with their socioeconomic status. This study reveals the importance of musical preferences to the development of Musical Education, allowing the teacher to gain some consciousness of the reality of underprivileged backgrounds and transpose those musical preferences into the Musical Education lessons.
The following internship report was drawn up within the scope of the curricular unit of PrĂĄtica de Ensino Supervisionada do Mestrando em Ensino de Educação Musical no Ensino BĂĄsico na Escola Superior de Educação in Escola Superior de Educação do Instituto PolitĂ©cnico do Porto. In the first chapter, it is mentioned the relevance of the practice of observation in teacher training, regarding the description of the pedagogical practices and the lessons that those promote. In the second chapter, it is described a reflection regarding the developed pedagogical work, which concerns the variables that shape the educational practice and the challenges that those represent, and a description of the reached options, grounded on the perspectives of relevant authors in the framework of Musical Education. The third chapter is devoted to the Investigation Project, entitled âPreferĂȘncias musicais das crianças de meios desfavorecidosâ, that proposes the analysis of the musical preferences of children in the 2nd grade from underprivileged backgrounds in the city of Porto, inferring a correlation with their socioeconomic status. This study reveals the importance of musical preferences to the development of Musical Education, allowing the teacher to gain some consciousness of the reality of underprivileged backgrounds and transpose those musical preferences into the Musical Education lessons.
Description
Keywords
Educação musical PrĂĄtica de ensino supervisionada PreferĂȘncia musical Meios desfavorecidos Musical education Musical Preference Supervised teaching practice Underprivileged backgrounds
Pedagogical Context
Citation
Publisher
Instituto Politécnico do Porto. Escola Superior de Educação