Repository logo
 
Publication

Learning by teaching with videos

dc.contributor.authorCaldeira, Amélia
dc.contributor.authorCosta, Alexandra
dc.contributor.authorLopes, Sofia
dc.date.accessioned2024-11-06T15:08:02Z
dc.date.available2024-11-06T15:08:02Z
dc.date.issued2024
dc.description.abstractIn today's world, technology plays an important role, and its influence is evident in almost every domain, and education is no exception. The introduction of new technologies represents a valuable resource in improving the teaching and learning process. Of these resources, video has been used to support student learning. From traditional classrooms to online platforms, videos have become invaluable tools for teachers and students alike, enriching the academic experience. This work focuses on the LIGHTS project, which began in 2018. This project aims to improve students' mathematical communication: (i) organize and link students' mathematical thinking through communication; (ii) communicate logical and clear mathematical thinking to colleagues, Teachers, and others; (iii) analyse and evaluate mathematical thinking and strategies; (iv) use mathematical language to express mathematical ideas correctly. The LIGHTS project involves the use of videos where students take an active role in the video, rather than a passive, contemplative role. Specifically, they produce videos centered around specific mathematics topics. By adopting this strategy, students become more motivated to learn mathematics, avoiding giving up and abandoning curricular units related to mathematics. The LIGHTS project is also a strategy to integrate new students into higher education. In this paper we will describe how the project was implemented over the last six years and the profile of the participating students (and the curricular units and degrees where this participation took place).pt_PT
dc.description.abstractNo mundo de hoje, a tecnologia desempenha um papel importante e a sua influência é evidente em quase Todos os domínios, e a educação não é exceção. A introdução de novas tecnologias representa um recurso valioso na melhoria do processo de ensino e aprendizagem. Dentre esses recursos, o vídeo tem sido utilizado para apoiar a aprendizagem dos alunos. Das salas de aula tradicionais às plataformas online, os vídeos tornaram-se ferramentas inestimáveis tanto para professores como para alunos, enriquecendo a experiência académica. Este trabalho foca-se no projeto LIGHTS, que teve início em 2018. Este projeto tem como objetivo melhorar a comunicação matemática dos alunos: (i) organizar e ligar o pensamento matemático dos alunos através da comunicação; (ii) comunicar um pensamento matemático lógico e claro a colegas, professores e outros; (iii) analisar e avaliar o pensamento e estratégias matemáticas; (iv) usar a linguagem matemática para expressar ideias matemáticas corretamente. O projeto LIGHTS envolve o uso de vídeos onde os alunos desempenham um papel ativo no vídeo, em vez de um papel passivo e contemplativo. Especificamente, eles produzem vídeos centrados em tópicos matemáticos específicos. Ao adotar esta estratégia, os alunos tornam-se mais motivados para aprender matemática, evitando desistir e abandonar unidades curriculares relacionadas com a matemática. O projeto LIGHTS é também uma estratégia para integrar novos alunos no ensino superior. Neste artigo, descreveremos como o projeto foi implementado nos últimos seis anos e o perfil dos alunos participantes (e as unidades curriculares e cursos onde esta participação ocorreu).pt_PT
dc.description.abstractEn el mundo actual, la tecnología desempeña un papel importante y su influencia es evidente en casi todos los ámbitos, y la educación no es una excepción. La introducción de nuevas tecnologías representa un recurso valioso para mejorar el proceso de enseñanza y aprendizaje. Entre estos recursos, el vídeo se ha utilizado para apoyar el aprendizaje de los estudiantes. Desde las aulas tradicionales hasta las plataformas en línea, los vídeos se han convertido en herramientas inestimables tanto para profesores como para alumnos, enriqueciendo la experiencia académica. Este trabajo se centra en el proyecto LIGHTS, que comenzó en 2018. Este proyecto tiene como objetivo mejorar la comunicación matemática de los estudiantes: (i) organizar y vincular el pensamiento matemático de los estudiantes a través de la comunicación; (ii) comunicar un pensamiento matemático lógico y claro a compañeros, profesores y otros; (iii) analizar y evaluar el pensamiento y las estrategias matemáticas; (iv) usar el lenguaje matemático para expresar ideas matemáticas correctamente. El proyecto LIGHTS implica el uso de vídeos en los que los estudiantes desempeñan un papel activo en lugar de un papel pasivo y contemplativo. Específicamente, producen vídeos centrados en temas matemáticos específicos. Al adoptar esta estrategia, los estudiantes se motivan más para aprender matemáticas, evitando abandonar unidades curriculares relacionadas con las matemáticas. El proyecto LIGHTS también es una estrategia para integrar a nuevos estudiantes en la educación superior. En este artículo, describiremos cómo se implementó el proyecto en los últimos seis años y el perfil de los estudiantes participantes (y las unidades curriculares y cursos donde tuvo lugar esta participación).pt_PT
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpt_PT
dc.identifier.citationCaldeira, A., Costa, A. R., & Lopes, S. (2024). Learning by teaching with videos aprendendo através do ensino com vídeos aprendiendo mediante la enseñanza con videos. PRATICA, 7(2), 94–100pt_PT
dc.identifier.issn2184-1837
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.22/26335
dc.language.isoengpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
dc.publisherP. Portopt_PT
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/pt_PT
dc.subjectActive learningpt_PT
dc.subjectVdeospt_PT
dc.subjectMathematical communicationpt_PT
dc.subjectStudent engagementpt_PT
dc.subjectAprendizagem ativapt_PT
dc.subjectVídeospt_PT
dc.subjectComunicação matemáticapt_PT
dc.subjectEnvolvimento dos alunospt_PT
dc.subjectAprendizaje activopt_PT
dc.subjectVídeospt_PT
dc.subjectComunicación matemáticapt_PT
dc.subjectCompromiso estudiantilpt_PT
dc.titleLearning by teaching with videospt_PT
dc.title.alternativeAprendendo através do ensino com vídeospt_PT
dc.title.alternativeAprendiendo mediante la enseñanza con videospt_PT
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.endPage100pt_PT
oaire.citation.issue2pt_PT
oaire.citation.startPage94pt_PT
oaire.citation.titlePrática e-learningpt_PT
oaire.citation.volume7pt_PT
person.familyNameCaldeira
person.familyNameCosta
person.givenNameAmélia
person.givenNameAlexandra
person.identifier2300525
person.identifier.ciencia-idAA1A-E717-53B6
person.identifier.orcid0000-0001-7443-7553
person.identifier.orcid0000-0001-5053-536X
person.identifier.ridJ-7586-2017
person.identifier.scopus-author-id56481024500
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typearticlept_PT
relation.isAuthorOfPublication28c3af5f-6b1d-49c2-8e34-08966e078d0a
relation.isAuthorOfPublicationdcb4ff2a-ef84-4d4d-b660-3b79bd964013
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery28c3af5f-6b1d-49c2-8e34-08966e078d0a

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
ART_AR Costa_CIETI_2024_Pratica.pdf
Size:
170.21 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: