Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
50.98 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
O presente relatório de estágio apresenta a contextualização do polo de estágio
(Escola de Música da Póvoa de Varzim), as considerações sobre a prática educativa e por
último o projeto de investigação, que pretende compreender a importância da incorporação
do movimento corporal e do corpo enquanto instrumento musical nas práticas letivas na
disciplina de Formação Musical.
A ideia do corpo e movimento contribuíram de forma decisiva para o desenvolvimento
da aprendizagem musical. O movimento é benéfico e inovador no princípio da
aprendizagem musical, porque não colocar utilidade e uma continuidade a todas estas
ferramentas já existentes e transferir um enquadramento nas matérias e nos conteúdos da
disciplina de Formação Musical. Desta forma pretende-se que as aulas sejam mais
dinâmicas e não tão estáticas.
Com isto, pretende-se tratar a seguinte questão: “será que através do movimento nas
aulas de Formação Musical conseguimos melhor aproveitamento e mais interesse por
parte dos alunos?” Em termos metodológicos recorreu-se a uma abordagem de pendor
qualitativa, através da realização de entrevistas a Professores de Formação Musical no
ensino especializado da Música e da Dança.
Segundo diversos autores parece essencial integrar o movimento corporal, para que
haja uma interiorização da Música no corpo conseguindo assim adequar as práticas aos
conteúdos da Formação Musical e torná-las mais motivadoras.
This internship report presents the context of the internship center (Escola de Música Póvoa de Varzim), considerations about educational practice and finally the research project, which aims to understand the importance of incorporating body and body movement as musical instrument in teaching practices in the discipline of Fomação Musical. The idea of the body and movement contributed decisively to the development of musical learning. The movement is beneficial and innovative in the principle of musical learning, because it does not put utility and continuity to all these existing tools and transfer a framework in the subjects and contents of the subject of Musical Education. In this way it is intended that the classes are more dynamic and not so static. With this, we intend to address the following question: “will it be that through the movement in the Formação Musical classes we get better use and more interest by the students? In methodological terms, a qualitative approach was used, through interviews with teachers of Ensino Especializado da Música e da Dança. According to several authors it seems essential to integrate the body movement, so that there is an internalization of music in the body, thus managing to adapt the practices to the contents of Formação Musical and make them more motivating.
This internship report presents the context of the internship center (Escola de Música Póvoa de Varzim), considerations about educational practice and finally the research project, which aims to understand the importance of incorporating body and body movement as musical instrument in teaching practices in the discipline of Fomação Musical. The idea of the body and movement contributed decisively to the development of musical learning. The movement is beneficial and innovative in the principle of musical learning, because it does not put utility and continuity to all these existing tools and transfer a framework in the subjects and contents of the subject of Musical Education. In this way it is intended that the classes are more dynamic and not so static. With this, we intend to address the following question: “will it be that through the movement in the Formação Musical classes we get better use and more interest by the students? In methodological terms, a qualitative approach was used, through interviews with teachers of Ensino Especializado da Música e da Dança. According to several authors it seems essential to integrate the body movement, so that there is an internalization of music in the body, thus managing to adapt the practices to the contents of Formação Musical and make them more motivating.
Description
Keywords
Formação musical Ritmo Movimento corporal Compreensão rítmica Body movement Rhythm Rhythmic understanding
Citation
Publisher
Instituto Politécnico do Porto. Escola Superior de Educação