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Abstract(s)
O sucesso empresarial está fortemente dependente da qualidade da informação financeira e não financeira e da sua utilidade na tomada de decisões por agentes externos e internos. Deste modo, este estudo desenvolve e avalia um modelo que tem como objetivo analisar, na perspetiva dos vários agentes de informação contabilística, os determinantes da divulgação e da qualidade da informação não financeira, assim como os impactos da qualidade dessa informação no sucesso empresarial.
Com este propósito, neste estudo, de natureza quantitativo, foi aplicado um questionário aos contabilistas, auditores e gestores de empresas portuguesas. A avaliação do modelo teórico foi realizada no software estatístico SmartPLS 4, aplicando a técnica do modelo de equações estruturais.
Com base em 73 observações, os resultados indicam que as empresas de maior dimensão têm uma maior perceção dos benefícios da divulgação da informação não financeira, o que, por sua vez, são as que apresentam uma maior divulgação desse tipo de informação, as que atribuem maior importância à auditoria de informação não financeira, e as que, por conseguinte, detêm maior qualidade e atribuem maior utilidade da informação não financeira e alcançam superior desempenho não financeiro. As variáveis do modelo determinam 31%, 47% e 41% da variância da qualidade da informação não financeira, utilidade da informação não financeira e desempenho não financeiro, respetivamente.
Este estudo contribui para o desenvolvimento da literatura, na medida que avalia um modelo original e no sentido que identifica os fatores que contribuem para a qualidade e utilidade da informação não financeira, com consequente impacto no sucesso das empresas portuguesas.
Business success is strongly dependent on the quality of financial and non-financial information and its usefulness in decision making by external and internal agents. Thus, this study develops and evaluates a model that aims to analyze, from the perspective of the various agents of accounting information, the determinants of disclosure and the quality of non-financial information, as well as the impacts of the quality of this information on business success. With this purpose, in this quantitative study, a questionnaire was applied to accountants, auditors and managers of Portuguese companies. The evaluation of the theoretical model was carried out in the statistical software SmartPLS 4, applying the structural equation model technique. Based on 73 observations, the results indicate that larger firms have a greater perception of the benefits of disclosing non-financial information, which in turn are those that have greater disclosure of this type of information, those that attribute greater importance to non-financial information auditing and, therefore, those that hold higher quality and attribute greater usefulness to non-financial information and achieve superior non-financial performance. The model variables determine 31%, 47% and 41% of the variance in the quality of non-financial information, usefulness of non-financial information and non-financial performance, respectively. This study contributes to the development of the literature by evaluating an original model and by identifying the factors that contribute to the quality and usefulness of non-financial information, with a consequent impact on the success of Portuguese companies.
Business success is strongly dependent on the quality of financial and non-financial information and its usefulness in decision making by external and internal agents. Thus, this study develops and evaluates a model that aims to analyze, from the perspective of the various agents of accounting information, the determinants of disclosure and the quality of non-financial information, as well as the impacts of the quality of this information on business success. With this purpose, in this quantitative study, a questionnaire was applied to accountants, auditors and managers of Portuguese companies. The evaluation of the theoretical model was carried out in the statistical software SmartPLS 4, applying the structural equation model technique. Based on 73 observations, the results indicate that larger firms have a greater perception of the benefits of disclosing non-financial information, which in turn are those that have greater disclosure of this type of information, those that attribute greater importance to non-financial information auditing and, therefore, those that hold higher quality and attribute greater usefulness to non-financial information and achieve superior non-financial performance. The model variables determine 31%, 47% and 41% of the variance in the quality of non-financial information, usefulness of non-financial information and non-financial performance, respectively. This study contributes to the development of the literature by evaluating an original model and by identifying the factors that contribute to the quality and usefulness of non-financial information, with a consequent impact on the success of Portuguese companies.
Description
Keywords
Perceção dos benefícios da divulgação de informação não financeira Divulgação da informação não financeira Importância da auditoria à informação não financeira Perception of the benefits of disclosing non-financial information