Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
5.83 MB | Adobe PDF |
Authors
Abstract(s)
O presente relatório foi elaborado no êmbito da unidade curricular Prática de Ensino Supervisionada, do Mestrado em Ensino da Música, ramo Formaçêo Musical.
O primeiro capítulo é constituído por uma breve contextualizaçêo do
Ensino Especializado da Música em Portugal, seguido de uma reflexão sobre a importancia da disciplina de Formaçêo Musical, onde é apresentado o Conservatório de Música de Paredes, instituiçêo onde foi realizada a prática de ensino supervisionada.
O segundo capítulo apresenta uma reflexão fundamentada sobre a importância da prática educativa desenvolvida ao longo de lodo o ano letivo, tendo por base a experiência adquirida aula após aula. Esta reflexão é fundamentada em vários autores de grande influência na pedagogia, na didática e na educaçêo.
Por fim, no terceiro capítulo, apresenta-se o projeto de investigaçêo
desenvolvido ao longo do ano letivo, intitulado "A audiçêo harmónica nas práticas letivas em Fonmaçêo Musical: estratégias e atividades para o seu desenvolvimento". A investigaçêo tem como objetivo perceber qual o papel que a audiçêo hanmónica tem na Fonmaçêo Musical e de que fonma é desenvolvida no âmbito das suas práticas educativas. Para a realizaçêo deste projeto de investigaçêo optou-se por uma metodologia de pendor qualitativo. Reconreu-se a questionários, entrevistas e a análise documental realizada a vários ateres do sistema educativo.
O conhecimento e a apreensão de diferentes experiências, reflexões e práticas profissionais foram fundamentais para a realizaçêo do estudo.
This repor! was written for lhe course uni! of "Prática de Ensino Supervisionada", in the master's program of "Ensino da Música", musical education. ln lhe first chapter, it is dona a brief contextualization of lhe Specialised Teaching of Music in Portugal, then a reflexion about the importance of the musical education is addressed. ln this chapter, Paredes Music Conservatory (where the supervised teacher training took place) is also introduced. ln lhe second chapter, iiis presented a firmly grounded analysis on lhe importance of lhe training practice developed throughout lhe school year, based on lhe experience gained through lhe lesson plans and classroom observations. This analysis is also substantiated by several influential authors when ii comes to lhe subjects of pedagogy, didactic and education. ln lhe third chapter, it is presented lhe research project named "A audição harmónica nas práticas letivas em Formação Musical: estratégias e atividades para o seu desenvolvimento", developed throughout this school year. The purpose of this research project is to understand what lhe role of lhe "harmonic hearing" in musical education is and, simultaneously, how it is developed in educational practices. Moreover, in this project it was conducted a qualitativa approach based on questionnaires, interviews and document analysis of different actors of lhe educational system. The knowledge acquisition and lhe different experiences, reflections and training practices have been fundamental for lhe project completion.
This repor! was written for lhe course uni! of "Prática de Ensino Supervisionada", in the master's program of "Ensino da Música", musical education. ln lhe first chapter, it is dona a brief contextualization of lhe Specialised Teaching of Music in Portugal, then a reflexion about the importance of the musical education is addressed. ln this chapter, Paredes Music Conservatory (where the supervised teacher training took place) is also introduced. ln lhe second chapter, iiis presented a firmly grounded analysis on lhe importance of lhe training practice developed throughout lhe school year, based on lhe experience gained through lhe lesson plans and classroom observations. This analysis is also substantiated by several influential authors when ii comes to lhe subjects of pedagogy, didactic and education. ln lhe third chapter, it is presented lhe research project named "A audição harmónica nas práticas letivas em Formação Musical: estratégias e atividades para o seu desenvolvimento", developed throughout this school year. The purpose of this research project is to understand what lhe role of lhe "harmonic hearing" in musical education is and, simultaneously, how it is developed in educational practices. Moreover, in this project it was conducted a qualitativa approach based on questionnaires, interviews and document analysis of different actors of lhe educational system. The knowledge acquisition and lhe different experiences, reflections and training practices have been fundamental for lhe project completion.
Description
Keywords
Formação musical Prática de ensino supervisionada Audição Harmónica Music training Supervised teaching practice Harmonic hearing
Citation
Publisher
Instituto Politécnico do Porto. Escola Superior de Educação