Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

O método de pilates no desenvolvimento da performance trompetística

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
Nelson_Ferreira_MEM_2023.pdf2.36 MBAdobe PDF Download

Abstract(s)

Este Relatório, foi realizado no âmbito do Estágio Profissional do Mestrado em Ensino de Música da Escola Superior de Música e Artes do Espetáculo, compreende o Projeto de Intervenção Pedagógica realizado durante o ano letivo 2020/2021 no Conservatório de Música do Porto, nos Grupos de Recrutamento M18 (Trompete) e M32 (Classe de Conjunto). A Intervenção Pedagógica foi implementada em dois alunos de Trompete (M18), em regime de Ensino Integrado e também, no âmbito de Classe de Conjunto, em orquestra de cordas(M32). Tendo em conta que existe uma falta de consciencialização corporal nos músicos, o Projeto de Intervenção possui como foco principal a promoção do bem-estar físico na performance dos músicos, bem como a mentalização da importância do aquecimento e relaxamento, através da implementação de exercícios de ativação e alongamento físico com base no Método de Pilates. A intervenção foi realizada em alunos do ensino básico e secundário com o objetivo de corrigir deficiências posturais, proporcionando-lhes melhorias que contribuirão para o aprimoramento da sua performance. A orientação técnica desta intervenção ficou a cargo de uma Instrutora de Pilates Clínico.
This report was carried out within the scope of the Professional Internship of the master’s degree in music education at the School of Music and Performing Arts of Porto. It encompasses the Pedagogical Intervention Project conducted during the 2020/2021 academic year at the Porto Music Conservatory, specifically in the Teaching Groups M18 (Trumpet) and M32 (Ensemble Class). The Pedagogical Intervention was implemented with two trumpet students (M18) in an Integrated Education system and in the context of the Ensemble Class, specifically in a string orchestra (M32). Considering the lack of body awareness among musicians, the focus of the Intervention Project was to promote physical wellbeing in musicians' performance and to raise awareness of the importance of warm-up and relaxation through the implementation of activation and physical stretching exercises based on the Pilates Method. The intervention was carried out with elementary and secondary school students with the aim of correcting postural deficiencies and providing them with improvements that will contribute to the enhancement of their performance. The technical guidance for this intervention was provided by a Clinical Pilates Instructor.

Description

Keywords

Pilates Trompete Postura Música Ensino Trumpet Posture Music Teaching

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Publisher

CC License