Repository logo
 
Publication

Comunicações Transacionais para Melhorar o Relacionamento com o Cliente

dc.contributor.advisorAzevedo, Isabel de Fátima Silva
dc.contributor.authorFerreira, José Bernardo Sousa Maia Rocha
dc.date.accessioned2022-07-27T15:08:31Z
dc.date.embargo2025-07-18
dc.date.issued2022
dc.description.abstractTransactional communications are messages that are sent as soon as an action is completed by a user typically using a Web application. Therefore, it consists of a relationship strategy whose objective is to strengthen the ties between the organization and its customers, as well as provide relevant information. Usually, transactional communications work automatically, and messages can be scheduled to be sent whenever an action is completed. However, small and medium organizations may not have the necessary funds and means to create and maintain a Web application or to integrate it with a transactional communication channel. In this dissertation, a transactional communication tool called QuickMessage is analyzed and improved, which sends Short Message Service (SMS) transactional messages in a nonautomated way, with users having to manually trigger their sending at an exact moment. Since the QuickMessage tool only had one SMS channel, it was intended to implement other transactional channels, such as the Email channel, and also allow the scheduling of SMS messages and Emails. Evaluation methods based on software tests, usability questionnaires, and the Quantitative Evaluation Framework (QEF) are used to evaluate the final solution.pt_PT
dc.description.abstractAs comunicações transacionais são mensagens que são enviadas logo que uma ação é concluída por um utilizador, normalmente numa aplicação de Web. Portanto, consiste numa estratégia de relacionamento, cujo objetivo é melhorar a relação da empresa com os seus clientes, bem como fornecer informações relevantes. Normalmente, as comunicações transacionais funcionam automaticamente e as mensagens podem ser agendadas para serem enviadas sempre que uma ação for concluída. No entanto, pequenas e médias empresas podem não ter os fundos e os meios necessários para criar e manter uma aplicação de Web ou para integrá-la com um canal de comunicação transacional. Nesta dissertação, é analisada e aprimorada uma ferramenta de comunicação transacional denominada QuickMessage, que envia mensagens de Short Message Service (SMS) transacionais de forma não automatizada, devendo o utilizador acionar manualmente o seu envio no momento exato. Uma vez que a ferramenta QuickMessage possuía apenas um canal de SMS, pretendeu-se implementar outros canais transacionais, como o canal de Email, e também permitir o agendamento de mensagens de SMS e Emails. Métodos de avaliação baseados em testes de software, questionários de usabilidade e na Quantitative Evaluation Framework (QEF) são utilizados para avaliar a solução final.pt_PT
dc.identifier.tid203042034pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.22/20728
dc.language.isoengpt_PT
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/pt_PT
dc.subjectTransactional Communicationspt_PT
dc.subjectCustomer Relationshippt_PT
dc.subjectSMSpt_PT
dc.subjectEmailpt_PT
dc.subjectComunicações Transacionaispt_PT
dc.subjectRelacionamento com Clientept_PT
dc.titleComunicações Transacionais para Melhorar o Relacionamento com o Clientept_PT
dc.title.alternativeTransactional Communications to Improve Customer Relationshippt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsembargoedAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Engenharia Informática - Engenharia de Softwarept_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
DM_JoseFerreira_2022_MEI.pdf
Size:
5.47 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: