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Issue Creator

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Abstract(s)

In the constant development of the technological industry, when it comes to product development in terms of software development new trends tend to motivate the evolution of the software through the analysis of user feedback from issue tracking systems. This is because the ultimate success of any software and, as consequence, for any technology-driven company, falls on whether or not the developed solutions manage to fulfill the expectation of the final users. E-goi is a company that provides a platform for multi-channel marketing automation that allows the integration of multiple channels from SMS and voice messages to e-mail and webpush. When it comes to SaaS companies such as E-goi, user feedback becomes of extreme importance in order to improve its products and create value for both the user and the company. When managing user feedback, it is often important how it will be delivered to the development teams in such a way that the problem at hand becomes easily understood with the maximum information possible, to be able to replicate the bugs and to create new features for the product. This, of course, must be achieved with minimal impact when it comes to the analysis of the issues and consequent development. However, the gathering and consequent delivery of this feedback to the product development teams, in E-goi, can come with some problems in both information standardization and duplicate prevention and extra costs when generated by the used tools when pursuing the objective of allowing the entire company to provide said feedback as well. So, to solve this problem, E-goi decided to create a tool that allows all the collaborators to submit issues - the Issue Creator. Nevertheless, other described problems still need to be solved. Here, is where this project comes into play by developing a revamp of this platform and enabling the creation of standardized issue reports, issue duplication prevention, and the implementation of other features that involve the integration of different platforms to simplify the actions that are essential to the product development teams. In this report, an introduction to the identified problem is described, along with the objectives and methodology followed. After this, a full contextualization on how the E-goi organizational departments are distributed, with an emphasis on the product development department, and their processes in software development. Subsequently, an analysis of the value of the solution and the requirements gathered through the elicitation phase as part of the requirements engineering practice is made, passing by a detailed view of the proposed design to develop the platform. Finally, the developed platform was evaluated both from the technical aspect through tests and quality aspects comprehended by the users, by taking advantage of the stakeholder answers gathered from inquiries performed.
Com o constante desenvolvimento da indústria tecnológica, quando se trata de desenvolvimento de produtos, mais concretamente em termos de desenvolvimento de software, as novas tendências tendem a motivar a evolução do software através da análise do feedback dos clientes reunido nos sistemas de gestão de tarefas. Isto deve-se essencialmente ao facto do sucesso de qualquer software e de qualquer empresa tecnológica, depender do facto das soluções desenvolvidas conseguirem ou não atender às expectativas dos utilizadores finais. A E-goi é uma empresa que disponibiliza uma plataforma de automação de marketing multicanal que permite a integração de múltiplos canais desde SMS e mensagens de voz a e-mail e webpush. No que concerne empresas SaaS como a E-goi, o feedback dos utilizadores torna-se de extrema importância para melhorar os seus produtos e criar valor tanto para o utilizador como para a empresa. Ao gerir o feedback do utilizador, muitas vezes é importante como ele será entregue às equipas de desenvolvimento, de forma a que o problema em questão seja facilmente entendido com o máximo de informações possível, aquando se tenta reproduzir os bugs reportados ou mesmo desenvolver novas funcionalidades. Isso, é claro, deve ser alcançado com o mínimo de impacto aquando a análise das issues e consequente desenvolvimento. No entanto, a recolha e consequente entrega deste feedback às equipas de desenvolvimento de produto, no E-goi, pode acarretar alguns problemas quer na uniformização da informação, quer na prevenção de duplicações e custos extra gerados pela utilização das ferramentas de gestão de issues pelos diversos colaboradores da empresa, de forma a permitir que estes também possam reportar novos problemas. Assim, para resolver esta problemática, a E-goi decidiu criar uma ferramenta que permitisse a todos os colaboradores submeterem novas issues - o Issue Creator. No entanto, outros problemas descritos ficaram por resolver. É aqui que entra este projeto, ao desenvolver uma reformulação desta plataforma e permitir a criação de relatórios de issues standerdizados, prevenção de duplicação de relatórios e a implementação de outras funcionalidades que envolvem a integração de diferentes plataformas, de forma a simplificar as ações que são essenciais para as equipes de desenvolvimento de produtos. Neste relatório é descrita uma introdução ao problema identificado, bem como os objetivos e a metodologia seguida. A seguir, é feita uma contextualização completa de como estão distribuídos os departamentos da E-goi, com ênfase no departamento de desenvolvimento de produto e nos seus processos no desenvolvimento de software. Posteriormente, é feita uma análise de valor da solução e dos requisitos levantados na fase de elicitação como parte da prática de engenharia de requisitos, passando por uma visão detalhada do design proposto para o desenvolvimento da plataforma. Finalmente, a plataforma desenvolvida é avaliada tanto do aspeto técnico por meio de testes quanto dos aspetos de qualidade compreendidos pelos utilizadores, através da analise das respostas obtidas pela realização de questionários.

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Keywords

Software Development Agile Methodologies BPMN Bug Report Issue Report Issue Duplication System Integration

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