Loading...
Research Project
Untitled
Funder
Authors
Publications
Examining Portuguese High School Students’ Attitudes Toward Physical Education
Publication . Pereira, Paulo; Santos, Fernando; Marinho, Daniel A.
Portugal ranks fourth among countries with the highest rate of overweight population, considering that 67.6% of the Portuguese population over the age of 15 is overweight or obese. To our knowledge, limited studies have investigated students' attitudes toward physical education in Portugal. Such research is necessary because it can provide valuable insights for policy and application in the curriculum development for physical education, which may eventually increase participation in physical and sports activities. This study analyzed students' attitudes toward physical education (PE) according to sociodemographic variables, including grade level, socioeconomic status, and gender, and their participation in extracurricular sports activities and respective PE grades. The sample comprised 476 high school students (from the 7th, 8th, and 9th-grade levels) from five public schools located in Portugal. The Students' Attitudes toward Physical Education Questionnaire was adapted and validated for use with Portuguese students as a two-factor model. Findings show that students generally have a moderately positive attitude toward PE. However, students' positive attitudes tend to decrease throughout high school, which is particularly significant in the 9th grade. Furthermore, students' attitudes are influenced by gender, extracurricular sports practice, and grades. These findings may help stakeholders reflect on how to frame PE in a more meaningful way to create a solid foundation for maintaining an active lifestyle throughout life. Implications for further research and practice are discussed.
Metodologias ativas e tecnologias emergentes no 1.º Ciclo do Ensino Básico: o método experimental e a realidade aumentada
Publication . Graça, Vânia; Quadros-Flores, Paula; Ramos, Altina
Vivemos num tempo de grandes mudanças que estão a transformar cenários educativos e a abrir novas oportunidades de ensinar a aprender e de aprender a aprender. A integração da diversidade nas escolas desafia os agentes educativos no sentido de criarem estratégias que garantam uma aprendizagem efetiva. Com efeito, emerge uma combinação de metodologias ativas que integrem tecnologias emergentes por forma a tornar o processo de aprendizagem significativo e promotor de saberes, comportamentos e atitudes. Nesta ótica, o artigo pretende refletir sobre uma prática educativa desenhada por uma professora estudante que estagiou numa turma de 3.º ano de escolaridade, com 21 alunos, numa escola da região do Porto, para melhor compreender os desafios por ela sentidos e o impacto da criação de três ambientes educativos nos saberes e competências dos alunos. A atividade educativa integrou a Realidade Aumentada no Ensino Experimental das Ciências. A aula teve por base
uma metodologia de ensino por descoberta e incluiu três ambientes de aprendizagem pela criança no interior da sala de aula: 1) a utilização do PowerPoint em grupo; 2) a utilização de um laboratório de experiências relativas à impermeabilidade dos solos com possibilidade de acesso individual; 3) a utilização da Realidade Aumentada nas etiquetas dos frascos. Assim, o estudo da prática teve dois enfoques: por um lado os efeitos emocionais enfrentado pela estudante estagiária, pelo que foi
considerado o seu relatório de estágio; por outro os efeitos académicos desenvolvidos pela estudante.
De um modo geral podemos concluir que, no âmbito da formação inicial docente é importante desafiar professores estagiários para práticas mais atuais, mesmo que exijam criatividade e saberes técnicos não ensinados na faculdade. No âmbito da prática educativa, verificou-se que 1) a utilização do PowerPoint funcionou como orientador da dinâmica da sala de aula e promotor do desenvolvimento de competências do saber-fazer, ser e estar; 2) o laboratório de experiências relativas à impermeabilidade dos solos funcionou como estimulador da curiosidade, da iniciativa e sensibilidade; 3) a Realidade Aumentada funcionou como complemento da informação e desafio à criatividade e adaptabilidade. A
diferenciação foi essencial para assegurar o valor individual de cada estudante e a colaboração um processo que enriqueceu o conhecimento e as relações.
The Integration of the Digital Platform Educaplay in Interdisciplinary Paths in the 1 st and 2 nd Basic Education Cycles
Publication . Graça, Vânia; Quadros-Flores, Paula; Ramos, Altina
The dialogue between knowledge, pedagogies and didactic resources gives meaning to learning. This learning when integrated in a transdisciplinary environment enhances the holistic development of the child. This study is part of the Master’s Degree in Education of the 1st Cycle of Basic Education and Portuguese and History and Geography of Portugal in the 2nd Cycle of Basic Education, integrated in the IFITIC Project "Innovate with ICT in Initial Teacher Training to Promote Methodological Renewal in Pre-school Education and in the 1st Cycle of Basic Education". The purpose of this research is to verify the potential of the digital educational platform Educaplay in the 1st and 2nd Basic Education Cycles.In this sense, the qualitative methodology was used, of an interpretative and comprehensive nature, since the aim is to analyze the social, valuing the meaning of action and the role of the subjects in the social construction of reality. The data were collected by the participating observation practice and field notes, since they allow access to facts, situations and behaviors, difficult to be captured through the survey or interview. In the first stage the educational practice was understood through the integration of digital resources and in the second stage the facts and their impacts were analyzed and interpreted. The sample involved 73 children, 21 children attending 3rd grade and 52 children from two classes attending 6th grade at a school in the Porto region. The results show that this platform has promoted: a) the appropriation of contents in a transversal and interdisciplinary way and b) the development of
skills, values and attitudes inherent to the profile of the XXI century student.
Thus, the article presents the educational practices that have integrated tools of Educaplay by the voice of the narrator. It is hoped that this research can provide pointers for teachers and educators seeking to renew their educational practices of vertical and horizontal articulation.
As TIC na formação inicial de educadores e professores
Publication . Graça, Vânia; Quadros-Flores, Paula; Raposo Rivas, Manuela; Ramos, Altina
A Competência Digital dos educadores e professores é cada vez mais convocada para a renovação das práticas educativas, pelo que urge preparar futuros docentes para uma escola integrada na sociedade digital. Este estudo tem como propósito conhecer a opinião de futuros docentes relativamente aos seus saberes e uso de tecnologias educativas nas práticas educativas para identificar fatores inibidores e propulsores do uso de tecnologia digital. O presente artigo surge no âmbito do Projeto IFITIC que tem como objetivo repensar a prática educativa com TIC na formação inicial de futuros docentes de modo a promover a renovação metodológica na Educação Pré-escolar e no 1.º e 2.º Ciclos do Ensino Básico. Trata-se de um estudo quantiqualitativo cujos dados foram recolhidos através de inquérito por questionário, no ano letivo de 2017/2018, com questões abertas e fechadas, aplicado em três instituições de Ensino Superior Público, responsáveis pela formação inicial docentes, duas do Norte de Portugal e uma do Norte de Espanha. Neste artigo, tratamos alguns dados relativos a 111 estudantes portugueses em formação inicial de professores, recorrendo a uma abordagem estatística descritiva. A informação obtida permite-nos concluir que existem fatores que inibem a integração de recursos digitais nas práticas educativas e outros impulsores de tais práticas. Esperámos contribuir para uma reflexão sobre o uso das TIC na formação inicial docente.
Being a teacher in Distance Education: the perception of students in basic Education Degree
Publication . Graça, Vânia; Quadros-Flores, Paula; Ramos, Altina
Change is the key word that defines the current world situation and has an impact on education. What
perspective do students have to assume future teaching roles on possible changes of educational
environments and teaching profile? This article is part of the IFITIC Project "Innovate with ICT in Initial
Teacher Training to Promote Methodological Renewal in Pre-school Education and in the 1st and 2nd
Cycles of Basic Education" and has involved 26 students of the Degree in Basic Education of a higher
education institution, in Portugal. A qualitative methodology was chosen as the aim was to analyse the
individual experiences of the trainee students. As far as data collection is concerned, a questionnaire
survey was applied and for the analysis of open answers the technique of content analysis was used.
The results answer the questions: a) What is it for you to be a teacher in the digital age? b) Imagine
that at the present time you are a teacher and you have to work at a distance with your classes: What
digital media would you use? What kind of activities would you propose to the students? How would
you accompany the students' work? Would you involve families? The analysis of these answers
reveals the students' vision of the teaching profession and also the potential and weaknesses of the
students' knowledge, allowing a more effective intervention by higher education institutions.
Organizational Units
Description
Keywords
Contributors
Funders
Funding agency
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Funding programme
6817 - DCRRNI ID
Funding Award Number
157633