Loading...
4 results
Search Results
Now showing 1 - 4 of 4
- Comparison of attitudes towards statistics in graduate and undergraduate health sciences' studentsPublication . Pimenta, Rui; Faria, Brigida Mónica; Pereira, Ilídio; Costa, Elísio; Vieira, MargaridaThe ultimate goal of statistical education is to provide an appropriate use of statistical thinking (Schau et al., 1995). This is particularly pertinent in the context of the health sciences since these professionals need to carry out their own investigations and make decisions under uncertainty integrating the best practices of evidence based medicine. Health professionals develop, at times, anxiety towards statistics due to their fear of mathematics. However, biostatistics courses can, nowadays, be conducted without a high level of calculus. Students’ attitudes might influence their learning of statistical concepts as much as their cognitive abilities. The influence of attitudes towards statistics on the development of statistical reasoning and thinking has been studied in different ways (Carmona, 2004; Blanco, 2008). However, the attitudes towards statistics in health sciences’ students are a new kind of research particularly pertinent due to an increasing number of students in this field. The difficulties in the use of statistics by different groups of professionals, particularly by health professionals, are well documented mainly when carrying out research. Health professionals need to promote their statistical abilities in order to be able to recognize when additional knowledge and skills are required, to obtain this additional statistical understanding or, better yet, to claim the consultation of a statistician. Improvement of positive attitudes towards statistics is a critical goal in statistics education. Positive attitudes contribute to a better use of statistical knowledge and to a better understanding of the variation inherent to data, enabling better decision-making under uncertainty when dealing with statistics. In this work, we evaluate, compare and present the first study which analyses the attitudes towards statistics in Portuguese health sciences students enrolling in postgraduate or undergraduate programs.
- GACE - Um portal de apoio à consultadoria estatística em saúdePublication . Pimenta, Rui; Gomes, Paulo Veloso; Vieira, Margarida; Costa, ElísioA sociedade actual. baseada na tecnologia e na comunicação, obriga a uma reformulação dos conteúdos e da metodologia de ensino-aprendizagem da estatística e. simultaneamente. reforça a necessidade de uma formação mais profunda, uma vez que a capacidade estatística é uma competência nuclear para o exercício pleno da cidadania. Emerge, a~sim, uma mudança de rumo. da transmissão mais ou menos passiva de conhecimentos para a construção activa de uma cultura estatística. A Internct e as novas tecnologias de comunicação despoletaram um novo paradigma, modificando a tipologia das relações, entre os diversos actuantes no campo educativo. Os professores especialistas em estatística deverão assumir o papel de consultores e facilitadores das tarefas de investigação. Neste trabalho é apresentada a metodologia de construção de um portal colaborativo de apoio à interacção entre consultores e investigadores, no âmbito do desenvolvimento de projectos de investigação. contribuindo assim com uma ferramenta potenciadora da capacidade estatística e de comunicação entre consultores e investigadores.
- The use of statistics in real and simulated investigations performed by undergraduate health sciences' studentsPublication . Pimenta, Rui; Nascimento, Ana Paula; Vieira, Margarida; Costa, ElísioIn previous works, we evaluated the statistical reasoning ability acquired by health sciences’ students carrying out their final undergraduate project. We found that these students achieved a good level of statistical literacy and reasoning in descriptive statistics. However, concerning inferential statistics the students did not reach a similar level. Statistics educators therefore claim for more effective ways to learn statistics such as project based investigations. These can be simulated, based on previously supplied data, or real, based on data collected by the students themselves. In this work, we intend to evaluate and compare the statistical reasoning and thinking ability acquired by health sciences’ students when conducting both real and simulated investigations.
- Atitudes face à estatística em diferentes grupos de profissionais de saúde em formaçãoPublication . Pimenta, Rui; Pereira, Ilídio; Costa, Elísio; Vieira, MargaridaUma grande parte das decisões que os profissionais de saúde tomam no seu dia-a-dia tem suporte estatístico num modelo que integre a prática clínica baseada na evidência. A atitude que estes profissionais têm face à estatística pode condicionar o exercício da competência estatística na sua prática clínica e o correcto desenvolvimento da intuição estatística. Neste trabalho, analisámos as diferentes componentes das atitudes face à estatística de estudantes e profissionais em formação, em distintas áreas de formação clínica e em distintos ciclos formativos, através das suas respostas ao Inquérito Atitudes Face à Estatística (SATS 28). Pretendemos, em primeiro lugar, avaliar a e analisar a relação entre as componentes das atitudes na nossa amostra. De seguida, recorremos a técnicas de visualização radial para verificar que componentes das atitudes permitem explicar melhor a variação das respostas dos estudantes. Por último, pretendemos comparar as atitudes face à estatística em diferentes grupos de profissionais em formação tomando em linha de conta a sua situação face à graduação. Recorremos a uma análise de variância a dois factores para estudar a interacção entre os factores área de formação e situação face à graduação e comparar os resultados obtidos nos diferentes grupos que decorrem desta análise. Os nossos resultados mostram que os estudantes das ciências da saúde têm, geralmente, uma atitude positiva face à estatística embora a dificuldade percebida seja mais relevante do que em estudos realizados anteriormente noutras áreas de formação.