Repository logo
 
Loading...
Profile Picture
Person

da Costa Lopes, Paula Maria

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Saúde auditiva: ação de sensibilização para jovens do 3º ciclo
    Publication . Tomé, David; Neto, Catarina; Santos, Tiago; Lopes, Paula
    Atualmente, com a evolução da tecnologia, os jovens utilizam cada vez mais dispositivos portáteis para entretenimento, aprendizagem e como forma de comunicação. A maioria da utilização destes dispositivos envolve uma exposição excessiva e desnecessária ao ruído e/ou a sons de elevada intensidade, que podem provocar perda auditiva. Para além disto, verifica-se ainda um aumento da poluição sonora nas cidades ou mesmo perto dos locais que estes jovens costumam frequentar, o que poderá contribuir ainda mais para o risco de perda auditiva e/ou sintomas otológicos, para além de outros. A exposição contínua ao ruído e a sons de elevada intensidade, pode resultar na morte ou lesão irreversível das células ciliadas do ouvido interno (cóclea). Poderá também trazer aos jovens outros sintomas auditivos como por exemplo zumbidos.
  • Hearing evaluation of Portuguese school communities: School-based Audiology versus Hearing Screening
    Publication . Lopes, Paula; Tomé, David; Sousa, Aida; Magalhães, António; Tomé, David; da Costa Lopes, Paula Maria
    Objective: The incidence of the hearing loss and of otological problems was studied in school communities in the north of the country with 2550 participants between 3 and 17 years old. Study Design: statistical data collected within the schools with a standard auditory hearing screening protocol. Material and Methods: All participants were evaluated with the same protocol, an audiological anamnesis, otoscopy and audiometric exam screening were fulfilled. Results: Different otological problems were identified and the audiometric screening exam counted auditory thresholds that outpointed uni and bilateral hearing loss in about 5,7% of the cases. Conclusions: The study has demonstrated that auditory school screening should take place as early as possible and be part of the primary health care to identify and direct children to appropriate education and attendance.