Browsing by Issue Date, starting with "2023-12-03"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- Orthogonal Space-Time Block Coding for Double Scattering V2V Links with LOS and Ground ReflectionsPublication . Gaitán, Miguel Gutiérrez; Javanmardi, Gowhar; Robles, RamiroThis work presents the performance analysis of space-time block codes (STBCs) for vehicle-to-vehicle (V2V) fast-fading channels in scenarios with modified line-of-sight (LOS). The objective is to investigate how the V2V MIMO (multiple-input multiple-output) system performance is influenced by two important impairments: deterministic ground reflections and an increased Doppler frequency (time-variant channels). STBCs of various coding rates (using an approximation model) are evaluated by assuming antenna elements distributed over the surface of two contiguous vehicles. A multi-ray model is used to study the multiple constructive/destructive interference patterns of the transmitted/received signals by all pairs of Tx–Rx antenna links considering ground reflections. A double scattering model is used to include the effects of stochastic channel components that depend on the Doppler frequency. The results show that STBCs are capable of counteracting fades produced by destructive self-interference components across a range of inter-vehicle distances and for a range of Doppler frequency values. Notably, the effectiveness of STBCs in deep fades is shown to outperform schemes with exclusive receive diversity, despite the interference created by the loss of orthogonality in time-varying channels with a moderate increase of Doppler frequency (mainly due to higher vehicle speeds, higher frequency or shorter time slots). Higher-order STBCs with rate losses are also evaluated using an approximation model, showing interesting gains even for low coding rate performance, particularly when accompanied by a multiple antenna receiver. Overall, these results can shed light on how to exploit transmit diversity in time-varying vehicular channels with modified LOS.
- Projeto Integrado. Licenciatura em Engenharia Civil 2022-2023Publication . Ribeiro, Diogo Rodrigo; Portela, Maria da Fátima; Oliveira, Maria do Rosário; Santos, Ricardo Pereira; Neto, Teresa CarvalhoNo âmbito do plano de estudos da Licenciatura em Engenharia Civil do ISEP (LEC), o processo de formação dos estudantes culmina com a unidade curricular de Projeto Integrado (PROJI), que decorre no 2º semestre do 3º ano letivo e onde os estudantes desenvolvem em grupo, sob orientação de um docente, um projeto de aplicação dos conhecimentos adquiridos ao longo do curso. Em alternativa os estudantes poderão optar por realizar um trabalho individual inserido em ambiente empresarial e que decorre sob a orientação de um docente e um supervisor da empresa. Na UC de Projeto Integrado são propostos temas em quatro subdomínios da Engenharia Civil, nomeadamente estruturas, infraestruturas, construções e gestão da construção, onde se pretende proporcionar aos estudantes o contacto com um problema concreto, tão semelhante quanto possível aos que irão encontrar na sua futura atividade profissional. O presente documento compila os resumos dos relatórios realizados no âmbito da unidade curricular de Projeto Integrado, referentes a trabalhos em ambiente empresarial e projetos, desenvolvidos no ano letivo 2022-2023. No total foram realizados 30 trabalhos, dos quais 22 decorreram em ambiente empresarial e 8 sob a orientação de docentes do ISEP, envolvendo 38 estudantes, 20 docentes e 22 supervisores das empresas. Os trabalhos em ambiente empresarial decorreram em 22 empresas/instituições (MatosinhosHabit, NW Solutions, ACE, Kinetika, Claranet, Conduril, Ecosteel, Enescoord, Metaloviana, VPM, Cerne Projeto e Consultoria, Gop, Buildgest, JF Metal, Metalongo, Escala Conveniente Unipessoal, JFA Engenharia, Diligentprojects, Techonis, Omatapalo, TEPMEC e Águas e Energia do Porto), às quais a direção da LEC gostaria de expressar um agradecimento por toda a colaboração e disponibilidade no acolhimento dos estudantes da LEC.