Browsing by Issue Date, starting with "2018-12-01"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- Kinetics of optical properties of human colorectal tissues during optical clearing: a comparative study between normal and pathological tissuesPublication . Carneiro, Isa; Carvalho, Sónia; Silva, Vânia; Henrique, Rui; Oliveira, Luís; Tuchin, Valery V.To characterize the optical clearing treatments in human colorectal tissues and possibly to differentiate between treatments of normal and pathological tissues, we have used a simple indirect method derived from Mie scattering theory to estimate the kinetics of the reduced scattering coefficient. A complementary method to estimate the kinetics of the scattering coefficient is also used so that the kinetics of the anisotropy factor and of the refractive index are also calculated. Both methods rely only on the thickness and collimated transmittance measurements made during treatment. The results indicate the expected time dependencies for the optical properties of both tissues: an increase in the refractive index and anisotropy factor and a decrease in the scattering coefficients. The similarity in the kinetics obtained for normal and pathological tissues indicates that optical clearing treatments can be applied also in pathological tissues to produce similar effects. The estimated time dependencies using experimental spectral data in the range from 400 to 1000 nm allowed us to compare the kinetics of the optical properties between different wavelengths.
- Entre o Currículo e a Filosofia: possibilidades para o 1.º Ciclo do Ensino BásicoPublication . Duarte, Pedro; Diogo, Fernando; Guedes, António José; Fernandes, DáridaO 1.º ciclo do Ensino Básico está intimamente associado a uma ideia de gestão integrada do currículo (Alonso, 2002). A Filosofia para Crianças, enquanto proposta pedagógica que visa o desenvolvimento do pensamento das crianças, nas suas múltiplas dimensões, poderá assumir-se como um elemento potenciador dessa integração (Guedes & Duarte, 2015). Metodologicamente, optou-se por um estudo de caso, que contemplou um período de intervenção numa turma do 2.º ano, e face ao qual já se analisaram dados parciais (Duarte, Fernandes & Guedes, 2017). A recolha de dados assentou numa entrevista à docente titular, após terem sido desenvolvidas, na sua turma, doze sessões de Filosofia para Crianças (numa perspetiva de articulação/transversalidade curricular). Pretende-se, com este estudo, compreender, à luz da opinião de professor titular, as potencialidades da Filosofia para Crianças como componente curricular transversal naquele ciclo, de acordo com dois parâmetros: as práticas pedagógicas dos docentes e as aprendizagens dos alunos.