Browsing by Author "Ruiz, Elio San Cristobal"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
- Laboratório remoto VISIR: As Limitações da Matriz de ComutaçãoPublication . Ruiz, Elio San Cristobal; Lázaro Jacob, Frederico; Fidalgo, André; Loro, Felix GarcíaNum mundo em rápida evolução, a tecnologia desempenha um papel fundamental na transformação da forma como os estudantes aprendem e interagem com conceitos teóricos e práticos. Um exemplo notável deste progresso é o Virtual Instrument Systems in Reality (VISIR), uma popular plataforma de laboratório remoto desenvolvida para o ensino de disciplinas específicas, como a eletrónica analógica e a eletricidade. Este laboratório permite que os estudantes realizem experiências práticas através da Internet, utilizando potencialmente equipamento real, instalado num local distante, e controlado à distância. Assim, os estudantes podem aceder ao laboratório remoto VISIR através de um navegador Web e interagir com instrumentos e circuitos como se estivessem num laboratório convencional. No entanto, provavelmente por não ter recebido actualizações relevantes durante bastante tempo, esta plataforma apresenta várias limitações, que serão exploradas neste artigo, essencialmente as que existem atualmente na Matriz de Comutação. Esta abordagem baseou-se em informações publicadas na literatura científica combinadas com o retorno da intensiva experiência de utilizadores e proprietários. Esta avaliação visa identificar várias limitações (técnicas, educativas ou pedagógicas, operacionais e económicas) da Matriz de Comutação, que podem ser consideradas ameaças para o futuro do laboratório remoto VISIR e afetar o seu desempenho e estabilidade, bem como a sua expansão a uma comunidade mais vasta de utilizadores. De salientar que não são apresentadas sugestões de soluções para corrigir as limitações desta parte da plataforma remota.
- Spreading remote lab usage: A system — A community — A FederationPublication . Alves, Gustavo R.; Fidalgo, André Vaz; Marques, Arcelina; Viegas, Clara; Felgueiras, Carlos; Costa, Ricardo; Lima, Natercia; Castro, Manuel; Diaz-Orueta, Gabriel; Ruiz, Elio San Cristobal; Garcia-Loro, Felix; Garcia-Zubia, Javier; Hernandez-Jayo, Unai; Kulesza, Wlodek; Gustavsson, Ingvar; Pester, Andreas; Zutin, Danilo; Schlichting, Luis; Ferreira, Golberi; Bona, Daniel Dezan de; Silva, Juarez B. da; Alves, Joao B.; Bilessimo, Simone; Pavani, Ana; Lima, Delberis; Temporao, Guilherme; Marchisio, Susana; Concari, Sonia; Lerro, Federico; Fernandez, Ruben; Paz, Hector; Soria, Fernando; Almeida, Nival; Oliveira, Vanderli de; Pozzo, Maria I.; Dobboletta, ElsaExperiments have been at the heart of scientific development and education for centuries. From the outburst of Information and Communication Technologies, virtual and remote labs have added to hands-on labs a new conception of practical experience, especially in Science, Technology, Engineering and Mathematics education. This paper aims at describing the features of a remote lab named Virtual Instruments System in Reality, embedded in a community of practice and forming the spearhead of a federation of remote labs. More particularly, it discusses the advantages and disadvantages of remote labs over virtual labs as regards to scalability constraints and development and maintenance costs. Finally, it describes an actual implementation in an international community of practice of engineering schools forming the embryo of a first world wide federation of Virtual Instruments System in Reality nodes, under the framework of a project funded by the Erasmus+ Program.
- VISIR Remote Laboratory: The Switching Matrix LimitationsPublication . Jacob, Frederico L.; Fidalgo, André V.; Ruiz, Elio San Cristobal; Loro, Felix Garcia; Lázaro Jacob, Frederico; Fidalgo, AndréIn a rapidly evolving world, technology plays a fundamental role in transforming the way students learn and interact with theoretical and practical concepts. A striking example of this progress is the Virtual Instrument Systems in Reality (VISIR), a popular remote laboratory platform developed for teaching specific subjects such as analog electronics and electricity. This laboratory allows students to conduct practical experiments over the internet, potentially using real equipment, installed in a distant location, and controlled remotely. Therefore, students can access the VISIR remote laboratory through a web browser and interact with instruments and circuits as if they were in a conventional laboratory. However, probably because it has not received any relevant updates for quite some time, this platform presents several limitations, which will be explored in this paper, essentially those currently existing in the Switching Matrix. This approach was based on information published in scientific literature combined with feedback from intensive user and owner experiences. This evaluation aims to identify various weaknesses (technical, educational or pedagogical, operational, and economical) of the Switching Matrix, which may be considered threats to the future of the VISIR remote laboratory and affect its performance and stability, as well as its expansion to a wider community of users. It should be noted that suggestions for solutions to correct the limitations of this part of the remote platform are not given.