Browsing by Author "Oliveira, Paulo Coelho de"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
- Comparison of internet usage habits in two generations of higher education students: a case studyPublication . Babo, Rosalina; Lopes, Carla Teixeira; Rodrigues, Ana C.; Pinto, Mário; Queirós, Ricardo; Oliveira, Paulo Coelho de
- Differences in internet and LMS usage: a case study in higher educationPublication . Babo, Rosalina; Rodrigues, Ana C.; Lopes, Carla Teixeira; Oliveira, Paulo Coelho de; Queirós, Ricardo; Pinto, MárioThe Internet plays an important role in higher education institutions where Learning Management Systems (LMS) occupies a main role in the eLearning realm. In this chapter we aim to characterize the Internet and LMS usage patterns and their role in the largest Portuguese Polytechnic Institute. The usage patterns were analyzed in two components: characterization of Internet usage and the role of Internet and LMS in education. Using a quantitative approach, the data analysis describes the differences between gender, age and scientific fields. The carried qualitative analysis allows a better understanding of students’ both motivations, opinions and suggestions of improvement. The outcome of this work is the presentation of the Portuguese students’ profile regarding Internet and LMS usage patterns. We expect that these results can be used to select the most suitable digital pedagogical processes and tools to be adopted regarding the learning process and most adequate LMS’s policies.
- Gender differences in internet usage habits: a case study in higher educationPublication . Babo, Rosalina; Lopes, Carla Teixeira; Rodrigues, Ana C.; Pinto, Mário; Queirós, Ricardo; Oliveira, Paulo Coelho deThe usage of information and communication technologies has been growing among students and teachers. In order to improve the use of the Internet as a tool to support teaching and learning it is necessary to understand the Internet usage habits of students. Thus, a study was conducted with 1397 students from five schools of the Polytechnic of Porto. The data was collected through an online questionnaire abd was analized by age range, gender and scientific field. In this paper,gender differences are analyzed and presented in 3 dimensions: type of Internet usage, communication tools and the role of the Internet tools in education.
- Hábitos de utilização da internet nos alunos do ensino superior: caso de estudoPublication . Rodrigues, Ana C.; Pinto, Mário; Queirós, Ricardo; Babo, Rosalina; Lopes, Carla Teixeira; Oliveira, Paulo Coelho deAs Tecnologias de Informação e Comunicação (TIC) assumem um papel preponderante na nossa sociedade, ao nível dos diversos setores de atividade económica, das instituições de ensino, da Administração Pública e mesmo em casa. Mas é na vida dos jovens, nomeadamente daqueles que nasceram a partir de 1980 (a geração net), que estas tecnologias têm um papel modelador uma vez que fazem parte integrante da sua vida quotidiana, desde que nasceram. Os computadores e, especificamente, a Internet permitem aceder a grande variedade de conteúdos e de oportunidades de aprendizagem, tanto formal como informal, na escola e em casa. Dada a exposição constante à tecnologia, esta geração desenvolveu uma forma de aprender diferente dos seus educadores, o que coloca a estes profissionais, ao mercado de trabalho que vão integrar e à sociedade em geral, um grande desafio. Partindo deste cenário pretende-se com este estudo caracterizar os hábitos de utilização da Internet nos alunos do Ensino Superior, através da realização de um questionário dirigido aos alunos de várias Escolas do Politécnico do Porto. Com este estudo pretende-se aferir o grau e o tipo de utilização que os alunos fazem da Internet e conhecer a importância que os alunos do maior Politécnico do país atribuem à Internet no processo de ensino/aprendizagem.