Browsing by Author "Meilsmeidth, Gislene"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- Assessing the efficacy of the ‘Bicho De 7 Cabeças’ B-learning school-based program in enhancing mental health literacy and reducing stigmaPublication . Meilsmeidth, Gislene; Trigueiro, Maria João; Simões-Silva, Vítor; Simões de Almeida, Raquel; Portugal, Paula; Gomes, Paulo Veloso; Sousa, Sara; Campos, Filipa; Monteiro, Pedro; Soutelo, Ana Paula; Marques, AntónioThe prevalence of mental disorders in adolescents has a considerable impact on daily life, restricting tasks and diminishing overall quality of life while potentially leading to stigmatization. This study aims to measure the impact of a mental health literacy intervention program, called “Bicho de 7 Cabeças” project, in b-learning format, on the increase of knowledge and the decrease of stigma in young people from Póvoa de Varzim, in Portugal. A quasi-experimental study was conducted, from November 2022 to May 2023, involving an experimental group (“Bicho de 7 Cabeças” protocol) and an active control group (informational brochures), utilizing a pre-test/post-test design. Mental Health Literacy Measure-MHLM, Mental Health Promoting Knowledge Scale-MHPK-10, Mental Illness Knowledge Schedule-MAKS, Reported and Intended Behaviour Scale-RIBS, and Community Attitudes toward People with Mental Illness-CAMI were used. A total of 504 young students from the 9th grade enroll in this study, with a mean age around 14 years old. There is a significant difference between stigma (p <.001) and knowledge (p <.001) scores at baseline and follow-up. The results of this study shows that interventions aimed at young people for the promotion of mental health literacy and stigma reduction are needed and more initiatives should be implemented in schools to address these problems.
- O impacto de um programa de literacia em saúde mental b-learning em jovensPublication . Meilsmeidth, Gislene; Trigueiro, Maria JoãoMedir o impacto de um programa de intervenção em Literacia de Saúde Mental no aumento do conhecimento e na diminuição do estigma nos jovens da Póvoa do Varzim. Realizou-se um estudo quasi-experimental randomizado, com uma amostra de 504 estudantes do 9º ano das Escolas Básicas da Póvoa de Varzim. Os participantes tanto do GC (n=176) como do GE (n=328) foram avaliados através dos instrumentos: MHLM, MHPK-10, MASK e RIBS, antes e depois de uma intervenção de 4 sessões, duas delas presenciais e duas online. Foi utilizada estatística descritiva para caracterizar a amostra e uma ANOVA mista para testar a hipótese. Verificou-se uma melhoria nos resultados do aumento do conhecimento no instrumento MASK e diminuição do estigma através do instrumento RIBS no grupo exposto à intervenção (p˂0,001) e o valor da interação entre a intervenção e o tempo foi igualmente significativo no instrumento RIBS (p˂0,001). Com esta intervenção conseguiu-se constatar melhorias no aumento do conhecimento e diminuição do estigma em ambos os grupos, sendo superior no grupo experimental.