Browsing by Author "Lopes, Joana"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- Impact of VR-Based Cognitive Training on working memory and inhibitory control in IDD young adultsPublication . Trigueiro, Maria João; Lopes, Joana; Simões-Silva, Vítor; Melo, Bruno Bastos Vieira de; Almeida, Raquel Simões de; Marques, António; Trigueiro, Maria João; Simões-Silva, Vitor; Simões de Almeida, Raquel; Pereira da Silva Marques, António José; Bastos Vieira de Melo, BrunoYoung people with intellectual developmental disabilities have a persistent delay in the development of executive functions. Virtual reality (VR) is increasingly being used as a cognitive intervention tool, with significant effectiveness demonstrated in different types of populations. This pilot study aims to investigate the impact of a cognitive training program utilizing VR on young adults diagnosed with intellectual developmental disabilities (IDDs). The participants (N = 15) served as their own control group and were assessed three times: weeks 0, 8, and 16, with a rest period (0–8 weeks) and an intervention period (8–16 weeks). The assessments included measures of cognitive function provided by E-Prime® (Version 3). Overall, an improvement in working memory and inhibitory control was found after the intervention, but not in sustained attention. These findings suggest that VR-based cognitive training holds promise as an effective intervention for enhancing cognitive abilities in young adults with intellectual developmental disabilities. This study provides a foundation for future investigations into VR’s role in cognitive rehabilitation and its potential to support daily living skills and overall quality of life for individuals with IDDs. Further research is needed to explore the long-term effects and broader applicability of VR interventions.
- Literacia em Saúde Mental na Perturbação do Espectro do Autismo – A Plataforma “Bicho de 7 Cabeças”Publication . Lopes, Joana; Simões-Silva, Vitor; Trigueiro, Maria JoãoA Literacia em Saúde Mental, atualmente, é um conceito ainda pouco explorado na população portuguesa, principalmente no que concerne à consciencialização e conhecimento sobre a Perturbação do Espectro do Autismo (PEA), provocando impacto na vida da pessoa com perturbação, bem como na vida das pessoas que rodeiam a mesma. Desta forma, o objetivo deste estudo é combater a falta de conhecimento sobre a PEA, e consequentemente, contribuir para um aumento da empatia, aumentando assim o seu bem-estar. Desenvolveu-se o projeto “Literacia em Saúde Mental - Bicho de 7 Cabeças”, que terá uma abordagem multimodal, conciliando uma vertente formativa, informativa, e de contacto, destinado à população jovem. O nível de empatia será avaliado através da Escala de Empatia Básica e o conhecimento através dos testes aplicados em cada sessão. Com a implementação deste projeto, espera-se conseguir uma aumento do conhecimento e, consequentemente, da empatia, na população jovem e, desta forma, capacitar a sociedade em geral, recorrendo a estes jovens como agentes de mudança.