Browsing by Author "Azevedo, A."
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
- Farmácia Caseira - um projeto pedagógico na promoção da literacia em saúdePublication . Azevedo, A.; Pereira, M.; Dias, A.; Santos, D.; Monteiro, H.; Fonseca, I.; Silva, I.; Vaz, J.; Vilas Boas, M.; Morais, R.; Pereira, D.; Cruz, AgostinhoEm Portugal uma em cada duas pessoas apresenta níveis de literacia em saúde insuficientes. Tendo consciência desta situação a Direção Geral de Saúde lançou, em 2019, um Plano de ação, tendente a minimizar este problema, ao que se seguiu o lançamento de um Manual de Boas Práticas destinado à capacitação dos profissionais de saúde. A Escola Superior de Saúde do Instituto Politécnico do Porto forma um leque diversificado de profissionais na área da saúde entre os quais Técnicos de Farmácia. Considerando a importância que o contexto específico da Farmácia representa na promoção da literacia em saúde em geral e, mais concretamente, na área do medicamento e produtos afins, foi iniciado um projeto pedagógico piloto centrado na Farmácia Caseira e nas Boas Práticas do Uso do Medicamento. Destinado à população em geral, foi desenvolvido no 2º semestre do ano letivo 2020/21 por um grupo de estudantes no âmbito da Unidade Curricular de Estágio I do 3ºano da licenciatura em farmácia. Organizado em duas etapas, consistiu inicialmente na elaboração de um Guião e na sequente gravação de um conjunto de pequenos vídeos versando 3 temas principais: i) Terminologia e Fontes de Informação; ii) A Farmácia Caseira; e iii) Automedicação e Uso Racional do Medicamento. Seguidamente os estudantes organizaram uma ação de formação online, aberta ao público em geral, onde foram integradas as gravações previamente efetuadas e que contou com 73 inscrições. Do questionário de satisfação disponibilizado resultou uma avaliação de muito bom. O trabalho efetuado será integrado em ações na comunidade destinadas a professores e estudantes do ensino secundário, a serem desenvolvidas no próximo ano letivo, pelos mesmos estudantes, na Unidade Curricular de Estágio II do 4ºano da referida licenciatura.
- Involving forensic students in integrative learning—a project proposalPublication . Teixeira, A.; Azevedo, A.; Pérez-Mongiovi, D.; Caldas, I. M.; Costa-Rodrigues, JoãoIn our experience, university students enrolling in health science and forensic science degrees show difficulty in retaining and integrating basic scientific knowledge learned in their first academic year. Furthermore, in the forensic sciences case, many students have oversimplified and unrealistic expectations as a result of the exposure to crime TV shows, internet blogs, and other social media platforms. Our pedagogical proposal is focused on second-year university students, aiming at promoting effective learning and the integration of scientific knowledge from previous courses, in this particular example, molecular and cell biology and biochemistry, with more advanced forensic courses, such as forensic anthropology and odontology. Teams composed of students and tutors from the teaching staff, with the help of dichotomous keys, are challenged to analyze a crime scene and choose the relevant evidence to further investigate, determine the scientific approach, execute the experimental work, interpret the results and, finally, resolve the case. To assess the pedagogical advantages and the receptivity of this project, a survey is to be carried out among students, and respective statistical analysis is also proposed. Finally, we hope this project outline may be adapted to other subjects, and, therefore, be used to address different pedagogical questions in forensic studies.
- The knowledge and beliefs of portuguese higher education students about vegetarianismPublication . Costa-Rodrigues, João; Azevedo, Rute Sá; Balinha, João; Azevedo, A.; Ferro, GraçaThe way people view eating has significantly changed in the last years. Food is now seen not only as a primary need to support the basic functions of human body, but also an important tool to promote a healthy life. In this context, growing attention has been paid to vegetarianism, which encompasses food patterns that avoid, restrict or abolish foods from animal origins. In fact, the amount of vegetarians is increasing and it is thought that may account for up to 10% of total population.