Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
6.16 MB | Adobe PDF |
Authors
Abstract(s)
Num sistema de ensino cada vez mais exigente, a experimentação assume um papel fundamental na aquisição e validação do conhecimento. No ensino da Física, a necessidade de compreender a influência do meio num dado conceito teórico leva a que a experimentação tenha um carácter obrigatório.
Neste contexto, surgem três cenários capazes de suportar a aprendizagem dos conceitos teóricos adquiridos. A simulação que faz uso da velocidade e capacidades de cálculo do computador para obter o resultado de uma experiência, a experimentação tradicional em laboratório, na qual o aluno executa, presencialmente, a sua experiência e por último a experimentação remota, que permite a execução de uma experiência real sem a presença física do aluno.
Esta dissertação apresenta o projeto de um aparato para experimentação remota do “Lançamento de projéteis”. De forma a providenciar um meio de ensino de Física mais flexível, o aparato desenvolvido permite, aos alunos, a determinação da aceleração da gravidade e o estudo da dependência do movimento de um projétil num conjunto de parâmetros. Este aparato, operado remotamente, é acedido via web, onde primeiramente é reservado um intervalo de tempo. O conjunto de parâmetros (“Bola”, “Altura de lançamento” e “Ângulo de lançamento”) da máquina permite suportar vários cenários de ensino da Física, com diferentes complexidades.
In an increasingly demanding educational system, experimentation plays a key role in the knowledge acquisition and validation. In physics education, the need to understand the environment influence on a given theoretical concept, leads to experimentation having a binding character. In this context, there are three scenarios able to support the learning theoretical concepts acquisition. Simulation, which uses the speed computer and capabilities for calculating experiment result; traditional laboratory experiments, in which student perform their experiments in situ; and, finally remote experimentation, which allows real experiment execution of a without the physical presence of the student. This thesis presents the design of an apparatus for remote experimentation on "Projectile Launch". In order to provide a more flexible mean for teaching physics, the developed apparatus allows students to determine the acceleration of gravity and projectile motion dependence on a set of parameters. This remotely operated apparatus is accessed via web by time scheduling. This machine contains a set of parameters ("Ball", “Launch height " and "Launch angle"), which support multiple teaching scenarios in physics with different complexities.
In an increasingly demanding educational system, experimentation plays a key role in the knowledge acquisition and validation. In physics education, the need to understand the environment influence on a given theoretical concept, leads to experimentation having a binding character. In this context, there are three scenarios able to support the learning theoretical concepts acquisition. Simulation, which uses the speed computer and capabilities for calculating experiment result; traditional laboratory experiments, in which student perform their experiments in situ; and, finally remote experimentation, which allows real experiment execution of a without the physical presence of the student. This thesis presents the design of an apparatus for remote experimentation on "Projectile Launch". In order to provide a more flexible mean for teaching physics, the developed apparatus allows students to determine the acceleration of gravity and projectile motion dependence on a set of parameters. This remotely operated apparatus is accessed via web by time scheduling. This machine contains a set of parameters ("Ball", “Launch height " and "Launch angle"), which support multiple teaching scenarios in physics with different complexities.
Description
Keywords
Experimentação remota Lançamento de projéteis Laboratório remoto Física Remote experimentation Projectile launch Remote laboratory Physics
Citation
Publisher
Instituto Politécnico do Porto. Instituto Superior de Engenharia do Porto