Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

From backpacker to digital nomad-footpaths of a digital transformation

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
368-Texto Artigo-1307-1-10-20210413.pdf298.38 KBAdobe PDF Download
licença.txt1.74 KBLicense Download

Advisor(s)

Abstract(s)

As globalization provided a more efficient path to mobility meanwhile facilitating the search for information, the urge to travel and seek new cultures became intense. People from around the world engaged in the act of traveling more deeply than what was known previously. The backpacker phenomenon evolved into a lifestyle, as being a tourist simply was not fulfilling for this new generation of travelers; an evolution of Cohen’s “drifters”. Backpacking culture has been growing exponentially over the years, becoming the answer for young, creative, and adventurous individuals to find freedom and life purpose. Through the creation of cowork spaces, the objective is to develop an environment of mutual help, embracing new connections and, above all, strengthen productivity. This article aims at analyzing digital nomadism in the context of digital transformation and present a case study - Selina -, as an example of innovation and creativity from the hospitality business. Our focus will be an approach to the organizational culture of the company which appropriates itself and encourages new behaviors (coworking) as a way to attract digital nomads for its business.
Como a globalização proporcionou um caminho mais eficiente para a mobilidade, ao mesmo tempo que facilitou a procura por informações, o desejo de viajar e conhecer novas culturas tornou-se intenso. Pessoas de todo o mundo aventuram-se no ato de viajar mais do que se conhecia anteriormente. O fenómeno do mochileiro evoluiu para um estilo de vida, já que ser turista não era satisfatório para essa nova geração de viajantes; uma evolução dos "drifters" de Cohen. A cultura do mochileiro tem crescido exponencialmente ao longo dos anos, tornando-se a resposta para indivíduos jovens, criativos e aventureiros encontrarem liberdade e um propósito de vida. Através da criação de espaços de cowork, pretende-se desenvolver um ambiente de mútua ajuda, abraçando novas ligações e, acima de tudo, potenciando a produtividade. Este artigo tem como objetivo analisar o nomadismo digital no contexto da transformação digital e apresentar um estudo de caso - Selina -, como exemplo de inovação e criatividade do setor hoteleiro. Nosso foco será uma abordagem da cultura organizacional da empresa que se apropria e incentive novos comportamentos (coworking) como forma de atrair nómadas digitais para os seus negócios.

Description

Keywords

Digital transformation Organizational culture Cowork Digital nomadism Identity Innovation Backpacking culture Transformação digital Cultura organizacional Nomadismo digital Identidade Cultura da mochila Inovação

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Publisher

CC License