Name: | Description: | Size: | Format: | |
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DM_DiogoNunes_MEI_2019 | 5.27 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Atualmente, a iluminação pública é essencial numa cidade, sendo importante para assegurar
a segurança e conforto dos cidadãos (motoristas ou pedestres) nos períodos noturnos.
Isso implica a existência de uma grande rede de iluminação artificial e consequentemente um
elevado consumo de energia, sendo a iluminação pública responsável por cerca de 3% do consumo
total de energia em Portugal. Um dos problemas da maioria dos sistemas de iluminação pública existentes ´e o uso de tecnologia antiquada, sendo uma solução a implementação de
tecnologias e sistemas de iluminação mais modernos e mais eficientes.
É necessário encontrar e desenvolver soluções que permitam tornar as infraestruturas de
iluminação pública mais eficientes, este trabalho propõe o estudo e revisão de soluções e abordagens praticadas atualmente, propondo assim uma abordagem que permite obter uma
maior eficiência na iluminação e, consequentemente, uma diminuição dos custos.
A solução desenvolvida ao longo desta dissertação tem em consideração as características
operacionais de cada luminária, permitindo a deteção de falhas na operação das mesmas
(manutenção preventiva) e o controlo e otimização do fluxo luminoso através de um sensor de luminosidade. Neste trabalho foram utilizados dados reais de uma rede de iluminação pública,
provenientes de luminárias equipadas com tecnologia LED.
Nowadays, public street lightning is essential in a city, to ensure the safety and comfort of citizens (drivers and pedestrians) at night. This implies the existence of a large artificial lightning network and consequently a high energy consumption, being responsible for about 3% of total energy consumption in Portugal. A problem in most of the existing street lighting systems is the use of outdated technology and one solution is the implementation of more modern and efficient lighting technologies and systems. It’s necessary to find and develop solutions that allow the public lightning infrastructure to become more efficient, this work proposes the study and review of current solutions and approaches, proposing an approach to achieve greater lighting efficiency and, consequently, lower costs. The solution developed throughout the dissertation takes into consideration the operational characteristics of each luminaire, and allows the detection of failures in their operation(preventive maintenance) and the control and optimization of the luminous flux through a luminosity sensor. In this dissertation we use real data from a street lighting network of luminaires equipped with LED technology.
Nowadays, public street lightning is essential in a city, to ensure the safety and comfort of citizens (drivers and pedestrians) at night. This implies the existence of a large artificial lightning network and consequently a high energy consumption, being responsible for about 3% of total energy consumption in Portugal. A problem in most of the existing street lighting systems is the use of outdated technology and one solution is the implementation of more modern and efficient lighting technologies and systems. It’s necessary to find and develop solutions that allow the public lightning infrastructure to become more efficient, this work proposes the study and review of current solutions and approaches, proposing an approach to achieve greater lighting efficiency and, consequently, lower costs. The solution developed throughout the dissertation takes into consideration the operational characteristics of each luminaire, and allows the detection of failures in their operation(preventive maintenance) and the control and optimization of the luminous flux through a luminosity sensor. In this dissertation we use real data from a street lighting network of luminaires equipped with LED technology.
Description
Dissertação de Mestrado em Engenharia Informática
Keywords
Iluminação Pública Manutenção Preventiva Tecnologia LED Otimização fluxo luminoso eficiência energética
Pedagogical Context
Citation
Publisher
Instituto Politécnico do Porto. Escola Superior de Tecnologia e Gestão