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Attributes associated with the glamping concept. An empirical study

dc.contributor.authorLiberato, Pedro
dc.contributor.authorCoelho, José
dc.contributor.authorLiberato, Dália
dc.date.accessioned2023-03-27T10:32:11Z
dc.date.available2023-03-27T10:32:11Z
dc.date.issued2023
dc.description.abstractCamping needs a strategic shift based on innovation and that competes with the current campsites. Glamping emerges as an innovative concept, capable of combining the advantages of cam- ping, making up for the negative issues traditionally associated with it. This topic is justi ed by the growing trend around the world, which may serve to withdraw camping from the stagnation stage where it is. The present study aims to ll a signi cant lack of scienti c material about glamping in Portugal and to identify the importance given to the attributes that de ne this concept: Nature; Accommodation; Gastronomy; and Experience. Focusing on the campsites in Porto's Metropolitan Area, data was collec- ted through an original questionnaire, obtaining a convenient sample of 201 campers. A one-dimensional structure was assumed in the attributes: Nature, Gastronomy and Service and a two-dimensional struc- ture of the attributes: Accommodation and Experience. Regarding the analysed attributes, the one which collected the highest value of importance was the one related to the questions about "Nature", followed by the attributes "Service"and "Accommodation_Amenities". This nding con rms the basis of the concept of glamping. The pro le of the user of this concept was suggested through descriptive analysis. The hypotheses have shown that, among the campers, there are no signi cant di erences between the level of experimentation and gender, which is not true for age and literacy. It was also concluded that the importance attributed to the service increases according to the amount willing to pay by the camper, per night in a glamping unit.pt_PT
dc.description.abstractO glamping surge como um conceito inovador capaz de reunir as vantagens do campismo, anulando as questões negativas que lhe estão tradicionalmente associadas. Este tema é justificado pela tendência crescente constatada em todo o mundo, a qual poderá servir para retirar o campismo da fase de estagnação onde se encontra. O presente estudo pretende colmatar uma significativa ausência de material científico sobre o glamping em Portugal e identificar a importância dos atributos que definem este conceito: Natureza; Alojamento; Gastronomia; Serviço e Experiência. Assim, tendo como foco os parques de campismo inseridos na Área Metropolitana do Porto, procedeu-se à recolha de dados através de um questionário original, permitindo obter uma amostra por conveniência composta por 201 campistas. Testada a validade por análise fatorial, foi assumida uma estrutura unidimensional nos atributos Natureza, Gastronomia e Serviço e uma estrutura bidimensional dos atributos Alojamento e Experiência. Dos atributos analisados, o que recolheu o valor mais alto de importância foi o que aferia as questões relacionadas com a "Natureza", logo seguido do atributo "Serviço" e "Alojamento_Comodidades". Este resultado confirma a base onde assenta o conceito de glamping. As hipóteses aferiram que, no seio dos campistas, não existem diferenças significativas das importâncias atribuídas entre o nível de experimentação e o género, facto que não se confirmou nas questões da idade e das habilitações literárias. Concluiu-se igualmente que a importância atribuída ao serviço aumenta em função do valor disposto a pagar pelo campista, por noite numa unidade de glamping.pt_PT
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpt_PT
dc.identifier.doi10.34624/rtd.v40i0.31406pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.22/22603
dc.language.isoengpt_PT
dc.publisherUniversidade de Aveiropt_PT
dc.relation.publisherversionhttps://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/31406pt_PT
dc.subjectGlampingpt_PT
dc.subjectCampingpt_PT
dc.subjectExperiencept_PT
dc.subjectNaturept_PT
dc.subjectGastronomypt_PT
dc.subjectAccommodationpt_PT
dc.subjectCampismopt_PT
dc.subjectExperiênciapt_PT
dc.subjectNaturezapt_PT
dc.subjectGastronomiapt_PT
dc.subjectAlojamentopt_PT
dc.titleAttributes associated with the glamping concept. An empirical studypt_PT
dc.title.alternativeAtributos associados ao conceito de glamping. Um estudo empíricopt_PT
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.endPage21pt_PT
oaire.citation.startPage9pt_PT
oaire.citation.titleRevista Turismo & Desenvolvimento = Journal of Tourism & Developmentpt_PT
oaire.citation.volume40
person.familyNameLiberato
person.familyNameLiberato
person.givenNamePedro
person.givenNameDália
person.identifier.ciencia-id0E18-9B6A-FE45
person.identifier.ciencia-idF610-22F9-C504
person.identifier.orcid0000-0003-2908-1599
person.identifier.orcid0000-0003-0513-6444
person.identifier.scopus-author-id57200381200
person.identifier.scopus-author-id57200377509
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typearticlept_PT
relation.isAuthorOfPublication5cb18f24-fc60-43a7-9b13-a54edc06d66e
relation.isAuthorOfPublication8af17803-7f2e-4819-bfd8-8ce657eff119
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery5cb18f24-fc60-43a7-9b13-a54edc06d66e

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