| Name: | Description: | Size: | Format: | |
|---|---|---|---|---|
| 1.04 MB | Adobe PDF |
Authors
Abstract(s)
Em Portugal, as instituições de ensino superior dispõem de plataformas de e-learning que
reflectem uma mais-valia para o processo de ensino-aprendizagem. No entanto, estas
plataformas caracterizam-se por serem de âmbito privado expondo, desta forma, a tímida
abertura das instituições na partilha do seu conhecimento, como também dos seus recursos.
O paradigma Cloud Computing surge como uma solução, por exemplo, para a criação de
uma federação de nuvens capaz de contemplar soluções heterogéneas, garantindo a
interoperabilidade entre as plataformas das várias instituições de ensino, e promovendo os
objectivos propostos pelo Processo de Bolonha, nomeadamente no que se refere à partilha
de informação, de plataformas e serviços e promoção de projectos comuns.
Neste âmbito, é necessário desenvolver ferramentas que permitam aos decisores ponderar
as mais-valias deste novo paradigma. Assim, é conveniente quantificar o retorno esperado
para o investimento, em recursos humanos e tecnológicos, exigido pelo modelo Cloud
Computing.
Este trabalho contribui para o estudo da avaliação do retorno do investimento (ROI) em
infra-estruturas e serviços TIC (Tecnologias de Informação e Comunicação), resultante da
análise de diferentes cenários relativos à introdução do paradigma Cloud Computing. Para
tal, foi proposta uma metodologia de análise baseada num questionário, distribuído por
diversas instituições de ensino superior portuguesas, contendo um conjunto de questões
que permitiram identificar indicadores, e respectivas métricas, a usar na elaboração de
modelos de estimação do ROI.
In Portugal, higher education institutions are equipped with e-learning platforms that add great value to the process of teaching-and-learning. However, these platforms are characterized by being private, thus revealing the timid opening of these institutions in sharing their knowledge and resources. In this context, the Cloud Computing paradigm represents a solution for the creation of a federation of clouds capable of contemplating heterogeneous solutions and ensuring the interoperability between the various institutions platforms, therefore meeting the objectives proposed by the Bologna Process, in regard to sharing information, platforms and services and common projects. This project is about the ROI (Return on Investment) estimation based on a set of scenarios related with the adoption of the Cloud Computing paradigm by Portuguese higher education institutions. The adopted methodology included the development of a survey, distributed among institutions, containing a set of indicators and their respective metrics that allows us to propose models to estimate the expected ROI in services and infrastructures resulted from the introduction of the Cloud Computing model.
In Portugal, higher education institutions are equipped with e-learning platforms that add great value to the process of teaching-and-learning. However, these platforms are characterized by being private, thus revealing the timid opening of these institutions in sharing their knowledge and resources. In this context, the Cloud Computing paradigm represents a solution for the creation of a federation of clouds capable of contemplating heterogeneous solutions and ensuring the interoperability between the various institutions platforms, therefore meeting the objectives proposed by the Bologna Process, in regard to sharing information, platforms and services and common projects. This project is about the ROI (Return on Investment) estimation based on a set of scenarios related with the adoption of the Cloud Computing paradigm by Portuguese higher education institutions. The adopted methodology included the development of a survey, distributed among institutions, containing a set of indicators and their respective metrics that allows us to propose models to estimate the expected ROI in services and infrastructures resulted from the introduction of the Cloud Computing model.
Description
Keywords
Cloud Computing ROI Questionário Indicadores Métricas População e amostra Survey Indicators Metrics Population and sample
Pedagogical Context
Citation
Publisher
Instituto Politécnico do Porto. Instituto Superior de Engenharia do Porto
