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Authors
Abstract(s)
Existe um amplo consenso na literatura à volta de ideia de que a finalidade da
contabilidade de gestão é apoiar a tomada de decisão e o controlo de gestão das
organizações. Contudo, não existem evidências suficientes, de que a contabilidade de
gestão, quando aplicada à realidade concreta de cada organização, cumpre
afectivamente essa finalidade. Um dos motivos pelos quais a contabilidade de gestão
pode ver-se limitada no cumprimento dos seus objetivos é a existência de uma lacuna
entre a percepção do preparador da informação sobre a qualidade da informação que
fornece e a percepção do receptor da informação sobre a qualidade da mesma.
Assumindo que a qualidade da informação pode ser avaliada através do reconhecimento
da presença das características de relevância, fiabilidade, tempestividade, frequência e
compreensibilidade, esta dissertação tem como objetivo avaliar a existência de uma
lacuna de percepção entre fornecedor e receptor de informação e analisar as diferentes
perspetivas que determinam, ou não, a dimensão dessa lacuna. Para esse efeito foi
realizado um estudo de caso comparativo de 12 Pequenas e Médias Empresas
portuguesas do sector do calçado, todas situadas na mesma área geográfica. Os dados
foram recolhidos através de entrevistas semi-estruturadas a preparadores e receptores de
informação. Estes dados foram complementados com documentos de prestação de
contas, relatórios de gestão internos, mapas de reporte interno. Dada a natureza
qualitativa da maioria dos dados, foi feita uma decomposição da informação obtida das
empresas e uma análise de conteúdo. Simultaneamente foi realizada uma análise
quantitativa com vista em determinar a dimensão da lacuna de percepção entre
preparador/receptor da informação.
Os resultados revelam que não existe uma lacuna significativa quanto às percepções das
características de qualidade atribuídas à informação. Os resultados sugerem ainda que a
lacuna de percepção é menor quando os vários atores percepcionam o papel da
contabilidade de gestão tal como é enfatizado na literatura.
Este estudo contribui para a literatura na medida em que apresenta uma revisão da
utilização da informação para a tomada de decisão. Ainda, contribui para os agentes da
indústria terem uma melhor percepção sobre a importância do fenómeno em causa.
There is broad consensus in the literature around the idea that the purpose of management accounting is to support decision making and control in organizations. However, there is still not sufficient evidence that management accounting fulfills this purpose when applied to the concrete reality of each organization. One of the reasons why management accounting can see their structural objectives restricted is the existence of a gap between the perception of the information preparer on the quality of the information it provides, and the perception of the receiver of the same information. Assuming that the quality of information can be judged by features such as relevance, reliability, timeliness, frequency and comprehensiveness, this dissertation aims to assess the existence of a possible gap between supplier and receiver of information, as well as to analyze the different perspectives that may determine the dimension of this gap. The study is a comparative analysis of 12 cases of Portuguese SMEs in the footwear sector, all located in the same geographic area. Data were collected through semi-structured interviews to information preparers and receivers. These data were complemented with accounting documents, internal management reports and internal reporting maps. Given the qualitative nature of most of the data, we decomposed the information obtained from companies and we made an integrated content analysis. Simultaneously, we conducted a qualitative analysis to determine the magnitude of the information preparer/user gap. The results show that there is no gap in perception about the quality of the characteristics attributed to information. Nevertheless, results also suggest that the perception gap is smaller when the actor perceives the management accountant’s role as it is emphasized in the literature. This study contributes to literature as it present a revision of the utility of information for decision making. It also contributes to agents of industry to better percept the relevance of the phenomenon.
There is broad consensus in the literature around the idea that the purpose of management accounting is to support decision making and control in organizations. However, there is still not sufficient evidence that management accounting fulfills this purpose when applied to the concrete reality of each organization. One of the reasons why management accounting can see their structural objectives restricted is the existence of a gap between the perception of the information preparer on the quality of the information it provides, and the perception of the receiver of the same information. Assuming that the quality of information can be judged by features such as relevance, reliability, timeliness, frequency and comprehensiveness, this dissertation aims to assess the existence of a possible gap between supplier and receiver of information, as well as to analyze the different perspectives that may determine the dimension of this gap. The study is a comparative analysis of 12 cases of Portuguese SMEs in the footwear sector, all located in the same geographic area. Data were collected through semi-structured interviews to information preparers and receivers. These data were complemented with accounting documents, internal management reports and internal reporting maps. Given the qualitative nature of most of the data, we decomposed the information obtained from companies and we made an integrated content analysis. Simultaneously, we conducted a qualitative analysis to determine the magnitude of the information preparer/user gap. The results show that there is no gap in perception about the quality of the characteristics attributed to information. Nevertheless, results also suggest that the perception gap is smaller when the actor perceives the management accountant’s role as it is emphasized in the literature. This study contributes to literature as it present a revision of the utility of information for decision making. It also contributes to agents of industry to better percept the relevance of the phenomenon.
Description
Keywords
Tomada de decisão Lacuna de perceção Qualidade Informação Contabilidade de gestão Management accounting Decision making Perception gap Quality Information
