Repository logo
 
Publication

Antonymy and networking lexical organization in the 1st CEB: teaching proposal using bimodal narratives and increased reality

dc.contributor.authorBaptista, Adriana
dc.contributor.authorMorgado, Celda
dc.contributor.authorCosta, José António
dc.contributor.authorAzevedo, João
dc.contributor.authorQuerido, Joana
dc.contributor.authorOliveira, Inês
dc.contributor.authorLeite, Luís
dc.contributor.authorRibeiro, Iolanda
dc.date.accessioned2019-12-09T11:55:52Z
dc.date.available2019-12-09T11:55:52Z
dc.date.issued2019
dc.description.abstractNeste artigo, apresentamosuma proposta didática para o ensino das relações semânticas múltiplas entre palavras, para o 1.º CEB, com o auxílio da Realidade Aumentada.Propõe-se que a aprendizagem das relações semânticas entre palavras não se fundamente em relações antonímicas binárias, sob pena de se instalar nas crianças o pensamento dicotómico. Através de trêsnarrativas bimodais, são questionadas as possibilidades de organização lexical,colocando pares de palavras aparentemente dicotómicos em contextos textuais diversos, que criam relações de gradação ou sinonímia, comprometendo a inevitabilidade de organização/interpretação antonímica binária, assim como as negativasconsequências do seu ensino a crianças em idades precoces.pt_PT
dc.description.abstractIn this paper, it will be presented a didactic proposal for teaching word multiple relationships, in primary school, including Augmented Reality tools. It is proposed that semantic relations learning is not based on antonymic binary relations, which would promote a dichotomous thought in children. Through three bimodal narratives, possibilities of lexical organization were questioned, placing apparent dichotomous pairs of words in contexts of occurrence that may admit gradation or synonymy as semantic relations, thus compromising the inevitability of binary antonymic organization/interpretation, but also the negatives consequences of such kind of teaching to early age children.pt_PT
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpt_PT
dc.identifier.doi10.34630/sensos-e.v6i3.3628pt_PT
dc.identifier.issn2183-1432
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.22/15076
dc.language.isoporpt_PT
dc.publisherPolitécnico do Porto. Escola Superior de Educação. INEDpt_PT
dc.relation.publisherversionhttps://parc.ipp.pt/index.php/sensos/article/view/3628pt_PT
dc.subjectAntonímiapt_PT
dc.subjectNarrativas verbais, bimodais e multimédiapt_PT
dc.subjectEnsino da línguapt_PT
dc.subject1.º CEBpt_PT
dc.subjectAntonymspt_PT
dc.subjectVerbal, bimodal and multimedia narrativespt_PT
dc.subjectLanguage teachingpt_PT
dc.subjectPrimary school teachingpt_PT
dc.titleAntonymy and networking lexical organization in the 1st CEB: teaching proposal using bimodal narratives and increased realitypt_PT
dc.title.alternativeAntonímia e organização lexical em rede no 1.º CEB: proposta didática com recurso a narrativas bimodais e à realidade aumentadapt_PT
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.endPage90pt_PT
oaire.citation.startPage74pt_PT
oaire.citation.titleSensos-ept_PT
oaire.citation.volume6, 3pt_PT
person.familyNameBaptista
person.familyNameAzevedo
person.familyNameBarbosa da Costa Leite
person.givenNameAdriana
person.givenNameJoão
person.givenNameLuís
person.identifier.ciencia-idA111-A194-6ED3
person.identifier.orcid0000-0003-2576-7446
person.identifier.orcid0000-0003-0070-6954
person.identifier.orcid0000-0001-5507-2237
person.identifier.ridS-8287-2016
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typearticlept_PT
relation.isAuthorOfPublicationd8c9e37c-122f-41ba-861f-288e1d76ad50
relation.isAuthorOfPublicationec5f0c5f-7447-406d-86f8-6a973a6afbef
relation.isAuthorOfPublication38f5b70a-a4d2-4a6c-b9e2-4e16d78c5e65
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery38f5b70a-a4d2-4a6c-b9e2-4e16d78c5e65

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
ART_AdrianaBaptista_2019_3.pdf
Size:
2.67 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: