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Housing components for autonomous underwater vehicles – design and structural validation via finite element analysis

dc.contributor.advisorCampilho, Raul Duarte Salgueiral Gomes
dc.contributor.authorPereira, Pedro Nuno de Almeida Arrojado da Silva
dc.date.accessioned2022-03-09T11:21:33Z
dc.date.available2023-11-12T01:31:15Z
dc.date.issued2021
dc.description.abstractEvery day, more and more effort is put into the production of green energy as a countermeasure to climatic changes and sustainability. One of the biggest bets of the energy industry is in offshore wind energy, using wind towers. This technology can benefit greatly from interventive AUVs to assist in the maintenance and control of underwater structures. The wireless charger system extends the time the AUV can remain underwater by allowing it to charge its batteries through a docking station. On the other hand, the imaging perception system enables a 3D reconstruction of the AUV target, thus contributing to the mission. The present work details the development process of housing components for two different systems: a wireless charging system and an imaging perception system, to be implemented in an AUV, from the concept stage to the final physical verification stage. These products were designed following a design for excellence and modular design philosophy, implementing visual scorecards to measure the success of certain design aspects. For an adequate choice of materials, the Ashby material selection method is implemented. The prototypes structural performance was validated via linear static finite element analysis before being outsourced for production. These prototypes were further physically verified in a hyperbaric chamber. Results show that the application of FEM, together with well-defined design goals, have a very positive impact in the optimization of the housings, which would have been more time consuming and costly otherwise. Additionally, the Ashby material selection method allowed to equate the material choice, achieving the best performance for the lower cost.pt_PT
dc.description.abstractA cada dia que passa, há um crescimento do esforço dedicado à produção de energias verdes como medida de oposição às alterações climáticas. Uma das maiores apostas da indústria energética é em energia eólica em alto mar. Esta tecnologia beneficia fortemente de veículos autónomos subaquáticos de intervenção que assistem na manutenção e controlo de estruturas subaquáticas. O sistema de carregamento wireless permite carregar as baterias do veículo subaquático através duma estação de atracamento, prolongando o tempo que permanece debaixo de água. Por outro lado, o sistema de perceção visual permite a reconstrução tridimensional do objeto alvo do veículo, contribuindo para a missão de intervenção. O presente trabalho detalha o processo de desenvolvimento de dois componentes de housing para dois sistemas diferentes: um sistema de carregamento wireless e um sistema de perceção visual, que serão implementados num veículo autónomo subaquático, desde a fase de conceito até verificação física dos housings. Estes produtos são projetados seguindo filosofias de design de excelência e design modular, implementando tabelas de desempenho visuais que medem o sucesso de certos aspetos do design. Para uma escolha adequada de materiais, implementou-se o método de seleção de Ashby. A performance estrutural dos housings foi validada por análises lineares estáticas de elementos finitos antes de serem terceirizados para produção. Adicionalmente estes protótipos foram fisicamente verificados numa câmara hiperbárica. Os resultados deste projeto demonstram que a aplicação do método de elementos finitos, junto com metas bem definidas de design, teve uma contribuição bastante positiva para a otimização dos housings, que de outra forma teria consumido muito tempo e recursos. O método de seleção de materiais de Ashby permitiu equacionar a escolha de material, que permite a melhor performance por um custo mais reduzido.pt_PT
dc.identifier.tid202797228pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.22/20162
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectAutonomous underwater vehiclespt_PT
dc.subjectProduct developmentpt_PT
dc.subjectStructural analysispt_PT
dc.subjectWireless Chargingpt_PT
dc.subjectImaging perception systempt_PT
dc.subjectAshby material selection methodpt_PT
dc.subjectVeículos autónomos subaquáticospt_PT
dc.subjectDesenvolvimento de produtopt_PT
dc.subjectAnálise estruturalpt_PT
dc.subjectCarregamento Wirelesspt_PT
dc.subjectSistemas de perceção de visualpt_PT
dc.subjectMétodo Ashby de seleção de materialpt_PT
dc.titleHousing components for autonomous underwater vehicles – design and structural validation via finite element analysispt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Engenharia Mecânica - Construções Mecânicaspt_PT

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