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Food tourism, an exploratory study in the portuguese context

dc.contributor.authorMendes, Teresa
dc.contributor.authorLiberato, Pedro
dc.contributor.authorLiberato, Dália
dc.contributor.authorBarreira, Hugo
dc.date.accessioned2021-07-22T09:53:42Z
dc.date.available2021-07-22T09:53:42Z
dc.date.issued2021
dc.description.abstractGastronomy and Wines has been a premium food tourism product of the national destination management organization (Tourism of Portugal) since its rst National Strategic Plan for Tourism approved by the Portuguese Government through the Resolution of the Council of Ministers no. 53/2007, of 4th of April, to the present one with growing visibility and food awards. However, international research points out the emergent need to have in-depth knowledge of this industry, namely on the numerous given denominations and its potential segmentations on the food tourist demand. The main objective of this study is to clarify the nomination for this tourism sector in Portugal and to identify potential food tourism demand segmentations, paired up with the restaurant industry. To this, and due to the present pandemics, an innovative exploratory methodology was created for a food expert focus group, adapted to an online format, using visual stimuli and a computer-assisted qualitative data analysis software. The ndings show that, although there was not a general agreeance in the renaming of the tourist food related activities, there was a consensus in the proposed four restaurant typologies and its hypothetical tourist demand segmentation, as presented on intermediate results section. Also, emerged the need for future research on the main food tourism demand markets in Portugal, thus being presented in the last section of this study a structured proposal for the coming research.pt_PT
dc.description.abstractGastronomia e Vinhos tem sido um produto premium da entidade nacional de gestão do destino turístico Portugal (Turismo de Portugal), desde o primeiro Plano Estratégico Nacional para o Turismo, aprovado pelo Governo através da Resolução do Conselho de Ministros n.o 53/2007, de 4 de Abril, até à atualidade, com crescente visibilidade e prémios na área alimentar. Não obstante, a investigação internacional aponta para a necessidade emergente de um conhecimento especializado desta indústria, nomeadamente das suas variadas denominações e potenciais segmentos de procura turística alimentar. O objetivo principal deste estudo consiste em clari car a nomeação atribuída a este setor turístico em Portugal, e identi car potenciais segmentos na sua respetiva procura turística, emparelhados com a restauração. Desta forma, e devido à atual situação de pandemia, foi criada uma metodologia exploratória inovadora para um grupo focal de especialistas da área alimentar, adaptada a um formato online, recorrendo a estímulos visuais, e ao processamento da análise qualitativa de dados através de um software especializado. Os resultados demonstram que, apesar de não haver consenso relativamente à renomeação das atividades turísticas relacionadas com a alimentação, houve uma aprovação no que concerne às quatro tipologias de restauração propostas, bem como os seus hipotéticos segmentos de procura turística, como apresentado na secção de resultados intermédios. Comprovou-se igualmente a necessidade de dar continuidade a esta análise sobre os principais mercados de procura turística alimentar em Portugal, sendo assim apresentada uma proposta de investigação na última secção, a desenvolver no futuro.pt_PT
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpt_PT
dc.identifier.doi10.34624/rtd.v1i36.24544pt_PT
dc.identifier.eissn2182-1453
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.22/18149
dc.language.isoengpt_PT
dc.publisherUniversidade de Aveiropt_PT
dc.relation.publisherversionhttps://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/24544pt_PT
dc.subjectFood tourism in Portugalpt_PT
dc.subjectFood tourism demandpt_PT
dc.subjectFood tourism market segmentationpt_PT
dc.subjectTourism restaurant industrypt_PT
dc.subjectGastronomy tourismpt_PT
dc.subjectTurismo alimentar em Portugalpt_PT
dc.subjectProcura turística alimentarpt_PT
dc.subjectSegmentação no mercado turístico alimentarpt_PT
dc.subjectRestauração no turismopt_PT
dc.subjectTurismo gastronómicopt_PT
dc.titleFood tourism, an exploratory study in the portuguese contextpt_PT
dc.title.alternativeTurismo alimentar, um estudo exploratório no contexto portuguêspt_PT
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.endPage50pt_PT
oaire.citation.startPage33pt_PT
oaire.citation.titleJournal of Tourism & Development = Revista de Turismo & Desenvolvimentopt_PT
oaire.citation.volume36, 1pt_PT
person.familyNameQueiroz Veiga e Mendes
person.familyNameLiberato
person.familyNameLiberato
person.givenNameTeresa Maria
person.givenNamePedro
person.givenNameDália
person.identifier.ciencia-idC91F-0486-5AF6
person.identifier.ciencia-id0E18-9B6A-FE45
person.identifier.ciencia-idF610-22F9-C504
person.identifier.orcid0000-0001-6812-0728
person.identifier.orcid0000-0003-2908-1599
person.identifier.orcid0000-0003-0513-6444
person.identifier.scopus-author-id57200381200
person.identifier.scopus-author-id57200377509
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typearticlept_PT
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