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Gamifying image annotation: focus of attention identification

dc.contributor.advisorViana, Paula Maria Marques Moura Gomes
dc.contributor.authorUthrapathy, Vignesh
dc.date.accessioned2020-04-02T11:12:51Z
dc.date.available2020-04-02T11:12:51Z
dc.date.issued2019
dc.description.abstractWith the growth of digital multimedia (especially images) in recent years, effective acquisition of proper metadata for images is still an open issue today. Crowd-based human computation represents a family of approaches able to provide large scale of metadata with decent quality. This thesis aims to provide a solution for a collaborative approach of image annotation. The solution proposed by this thesis uses a collaborative approach that includes the concepts of Games with a Purpose (GWAP) to enable identifying the more relevant areas of a photo. The idea behind using GWAP here, is to gather information based on user’s visual attention. The GWAP in this work depends on the ability of the user to quickly pay attention to parts of image instead of processing the whole scene of the image. This method helps the user to create tags on the image based on the important focus areas absorbed during the game. Thus, as a first objective, a game with a purpose was developed which motivates the user to identify regions of interest in the later part. The system developed includes the most important gamification elements expected to increase the user participation.pt_PT
dc.description.abstractA grande quantidade de dados multimédia (especialmente imagens) produzida nos últimos anos, coloca o problema da associação de metadados que permitam garantir a sua reutilização para diferentes fins. Sendo o processo de anotação de conteúdos moroso, diversas abordagens têm sido experimentadas, incluindo a utilização de técnicas colaborativas. Esta tese visa fornecer uma solução para a abordagem colaborativa da anotação de imagem. A solução proposta por esta tese utiliza uma abordagem colaborativa que inclui os conceitos de Jogos com Propósito (GWAP - Games with a Purpose) com o objetivo de identificar as zonas mais relevantes de uma fotografia. Assim, como primeiro objetivo, foi desenvolvido um jogo que pretende motivar o jogador a identificar as regiões de interesse numa fase posterior. O sistema desenvolvido possui importantes elementos de gamificação que visam aumentar a participação do utilizador.pt_PT
dc.identifier.tid202343979pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.22/15711
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectCollaborative annotationpt_PT
dc.subjectAnnotation toolpt_PT
dc.subjectGames with a Purposept_PT
dc.subjectVisual attentionpt_PT
dc.subjectAbordagem colaborativapt_PT
dc.subjectFerramenta de anotaçãopt_PT
dc.subjectJogos com propósitopt_PT
dc.subjectFoco de atençãopt_PT
dc.titleGamifying image annotation: focus of attention identificationpt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Engenharia Eletrotécnica e de Computadores - Automação e Sistemaspt_PT

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