Loading...
2 results
Search Results
Now showing 1 - 2 of 2
- Developing a digital business incubator model to Foster Entrepreneurship, Business Growth, and Academia–Industry ConnectionsPublication . Vaz, R.; Vidal de Carvalho, Joao; Teixeira, SandrinaThe roles and positive impacts of business incubators, including virtual ones, in promoting entrepreneurship and innovation in multiple industries, and their consequent contributions to fostering sustainable economic growth and social development, have been highly advocated in the extant literature. Nonetheless, several authors highlight the urgent need to further carry out research concerning these structures’ operation models by involving end users, since knowledge related to this phenomenon remains scant. This study sets out to convey the third phase of a broader research and development project following a design science research methodology. Ultimately, this contributes to the field by proposing a new virtual business incubator model with immediate practical applicability. This model was cocreated and validated with 23 incubator managers and startup founders from 15 business incubation centers during focus group sessions and organized into 8 dimensions concluded as fundamental in future digital incubation programs. Moreover, this study offers knowledgeable guidelines to support academics, practitioners, organization managers, or other professionals interested in building and running virtual business incubators. The main strengths and weaknesses of the proposed model are also highlighted, and several recommendations are provided to surpass the expected challenging stages of its implementation.
- Design de uma framework digital de incubação de empresas: promover o empreendedorismo, o crescimento de negócios e as conexões academia-indústriaPublication . Vaz, R.; Vidal De Carvalho, Joao; Teixeira, SandrinaOs papéis e os impactos positivos que as incubadoras de empresas assumem na promoção do empreendedorismo e da inovação em múltiplas indústrias, incluindo as virtuais, e as suas consequentes contribuições para a promoção do crescimento económico sustentável e do desenvolvimento social, têm sido altamente salientados na literatura. No entanto, vários autores sublinham a necessidade premente de desenvolver a investigação relacionada com os modelos de funcionamento destas estruturas e envolver os utilizadores finais ao longo do processo, uma vez que o conhecimento relacionado com este fenómeno permanece escasso. Esta investigação incide na terceira fase do projeto de investigação da Incubadora Digital do CEOS.PP, desenvolvido segundo os princípios da metodologia de design science. Em última análise, este trabalho contribui para a área científica assinalada, propondo uma nova framework de criação e gestão de incubadoras digitais de empresas, com aplicabilidade prática imediata. Esta framework foi cocriada e validada com gestores de incubadoras e fundadores de startups de múltiplos centros de incubação de empresas durante sessões de focus group, estruturando-se em 8 dimensões consideradas fundamentais para futuros programas de incubação digital. Além disso, este estudo oferece recomendações baseadas na experiência diária dos participantes para apoiar académicos, investigadores, gestores de organizações e outros profissionais interessados em construir e gerir incubadoras de empresas em ambientes virtuais. Os principais pontos fortes e fracos da framework proposta são também destacados, discutindo-se, por fim, diversas recomendações para superar etapas identificadas previamente como críticas durante o processo da sua implementação.