Loading...
2 results
Search Results
Now showing 1 - 2 of 2
- Bureaucracy and the balanced scorecard in health care settingsPublication . Costa Oliveira, Helena; Rodrigues, Lúcia Lima; Craig, RussellPurpose – We explore the relationship between the Balanced Scorecard (BSC) and neo- bureaucracy by investigating whether the operationalization of the BSC incorporates ‘neo- bureaucratic’ ideas; and whether the BSC implemented in a Portuguese Local Health Unit (LHU) evidences a neo-bureaucratic approach. Design/methodology/approach – We conduct semi-structured interviews with LHU staff and analyse documents to assess whether features of bureaucratic organization were evident in the use of a BSC by the LHU. Findings – We found nine bureaucratic features evident in the LHU’s BSC. These were systematization, rationality, authority, jurisdiction, professional qualification, knowledge, discipline, transparency, and accountability. The BSC used at the LHU evidenced a neo- bureaucratic approach. Originality/value – Our study helps to demystify bureaucracy and overcome prevailing prejudices regarding some of its principles. Health care managers should recognize and endorse neo-bureaucratic principles in developing a BSC. They should recognize the BSC as involving a neo-bureaucratic approach. The BSC is a valuable management tool that hospital managers should find useful fostering flexibility, collaboration, innovation and adaptation – all of which should help lead to improved health care outcomes.
- Balanced scorecard and learning organizational: case studyPublication . Costa Oliveira, Helena; Rodrigues, Lúcia Lima; Eiriz, VascoO Balanced Scorecard (BSC) é uma resposta às exigências da realidade económico-social, num processo que parece favorecer o desenvolvimento da aprendizagem nas empresas. Este trabalho averigua dessa presunção. Para o estudo definimos doze características essenciais a uma organização de aprendizagem, analisadas sob três categorias e agrupadas numa grelha de perceção; procedemos também a uma análise crítica do conceito BSC à luz dessas características. Baseados nessa grelha caracterizamos a empresa objeto de estudo em dois momentos: antes de iniciar o projeto BSC e dezoito meses após o seu início. Da comparação entre as duas caracterizações tentamos aferir como variou a sua capacidade para aprender organizacionalmente. Concluímos que essa capacidade foi incrementada: a empresa melhorou enquanto organização de aprendizagem, essencialmente quando observada sob duas das categorias assumidas: ambiente organizacional e liderança.