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Real-time composition as a strategy for the 21st century composer

dc.contributor.advisorAndrikopoulos, Dimitrios
dc.contributor.authorRodrigues, Óscar Manuel Soares
dc.date.accessioned2017-01-03T11:53:37Z
dc.date.available2017-01-03T11:53:37Z
dc.date.issued2016-11-14
dc.description.abstractReal-Time Composition, despite being a term commonly used in computer music and free improvisation circles, is also one whose definition is not clear. This dissertation aims to, in seeking and attempting its conceptualisation, permit a deeper look at the core of the activity of western classical music making. By discussing the concepts and current views on composition, improvisation, musical work, interpretation and performance, we will propose a working definition that will later serve as a model for music making; one that involves both the composer and performers, influenced by their context, as creators. This model borrows heavily from Walter Thompson’s Soundpainting technique. We will then analyse the outcome of three different concerts, of increasing complexity and level of control, that resulted from the previous discussion and end by concluding that Real-Time Composition is, in fact, fundamentally different from improvisation, and an extension of western classical music practice.pt_PT
dc.description.abstractA Composição em Tempo Real, apesar de ser um termo regularmente utilizado nos círculos da música electrónica e da improvisação livre, não tem uma definição clara. Esta dissertação tem como objectivo, ao procurar a sua conceptualização, perceber de forma mais profunda o núcleo da actividade produtiva da música clássica ocidental. Ao discutir os conceitos e entendimentos correntes de composição, improvisação, obra musical, interpretação e performance, será proposta uma definição operacional que irá posteriormente servir como modelo para a criação musical; este modelo envolve tanto compositores como intérpretes, influenciados pelo seu contexto, enquanto criadores. Este modelo é baseado na técnica de Soundpainting, desenvolvida por Walter Thompson. De seguida iremos analisar o resultado de três concertos diferentes, de complexidade e níveis de controlo crescentes, que decorreram da discussão anterior, e terminar com a conclusão de que a Composição em Tempo Real é, de facto, fundamentalmente diferente da improvisação, e uma extensão da prática da música clássica ocidental.pt_PT
dc.identifier.tid201516462pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.22/9083
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectReal-time compositionpt_PT
dc.subjectImprovisationpt_PT
dc.subjectSoundpaintingpt_PT
dc.subjectComposição em tempo real
dc.subjectImprovisação
dc.titleReal-time composition as a strategy for the 21st century composerpt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameA dissertation submitted in fulfillment of the requirements for the degree of Master of Composition and Music Theorypt_PT

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